Wat gebeurt er als je 3 fashionistaโs de mensen laat ontmoeten die hun kleren maken? De Noorse filmregisseur Joakim Kleven zocht het uit, vertrok naar Cambodja en keerde terug met de onthullende en confronterende webserie โSweatshop โ Deadly Fashionโ.
Nog maar 22 jaar is hij, en toch is hij erin geslaagd om Noorwegen het afgelopen halfjaar op zijn kop te zetten. Zijn 5 afleveringen tellende webserie โSweatshop โ Deadly Fashionโ, over de erbarmelijke leefomstandigheden van textielarbeiders in Cambodja, werd al meer dan een miljoen keer bekeken en maakte niet alleen in Noorwegen, maar ook in Spanje, Mexico, Argentiniรซ en Chili verschillende reacties en debatten los.
Regisseur Joakim Kleven
โNoorse jongeren geven ontzettend veel geld uit aan kleding, zonder te weten waar ze vandaan komen. Met deze reeks wilden we hen wakker schudden en hen doen beseffen waar en door wie hun kleren gemaakt wordenโ, vertelt Joakim. De webserie werd non-stop gedeeld via sociale media om zoveel mogelijk bereik te genereren, want dit is volgens de maker een onderwerp dat iedereen aangaat. โMensen moeten beseffen dat sweatshops in deze tijden onaanvaardbaar zijn. Textielarbeiders verdienen in Cambodja zo weinig dat ze nauwelijks kunnen overleven en de werkomstandigheden in de meeste fabrieken zijn verschrikkelijk, dat moet veranderenโ, oppert Joakim.
Ludvig Hambro, Anniken Jรธrgensen en Frida Ottesen, niet toevallig alle drie modebewust en jong, reisden met Joakim mee. Frida heeft de sterkste persoonlijkheid en durft voor haar mening uitkomen. Ludvig, de enige man in het gezelschap, is de typische aantrekkelijke boy next door en Anniken runt een van de meest gevolgde Noorse blogs en spendeerde tot voor haar reis naar Cambodja zoโn 600 euro per maand aan kleding. โHet was vooral belangrijk dat ik drie jonge mensen op sleeptouw kon nemen, zodat de jongeren in Noorwegen zich makkelijk met hen kunnen identificerenโ, legt Joakim uit.
Frida, Anniken en Ludvig in Cambodja
De unieke ervaring in Cambodja heeft niemand koud gelaten. Eens teruggekeerd werd er meteen contact opgenomen met de gigantische Zweedse modeketen H&M om te bespreken hoe de productie van hun kleding beter kan en de textielindustrie in Aziรซ werd een agendapunt in het Noorse parlement.
Het doet Joakim plezier dat zoveel mensen bereid zijn zich in te zetten. โIk hoop dat de textielarbeiders in de toekomst het loon krijgen dat ze verdienen en dat ze hun werk kunnen doen in veel betere werkomstandigheden. Het zal nog een lange weg worden, maar het is niet onmogelijk!โ
โSweatshops โ Deadly Fashionโ is te bekijken op de website van Aftenposten, de grootste krant van Noorwergen, en werd ondertiteld in het Engels en het Spaans.
Fotoโs: Stig Indrebรธ
(Stagiaire Kiรซnta Martens)