Urban Decay, het Amerikaanse make-upmerk van en voor rasechte make-upjunkies, is sinds enkele maanden eindelijk ook in ons land verkrijgbaar. Na Brussel volgde ook Antwerpen en alles wijst erop dat de paarse invasie binnenkort nog in andere steden zal neerstrijken. Omdat ook wij tot de orde van aanzienlijke make-upjunkies behoren, trokken we eerder deze maand naar Parijs voor een kleurrijk onderonsje met Wende Zomnir, creatief directeur en oprichtster van het cultmerk dat volgend jaar maar liefst 20 kaarsjes mag uitblazen.
Wanneer ik de reusachtige suite van een poepchique Parijs hotel binnenstap en Wende Zomnir me vriendelijk de hand schudt, kan ik mijn ogen niet van haar gedeeltelijk ontblote buik houden. Staren is niet netjes, dat weet ik heus, maar het stuk perfect afgetraind lichaam bevindt zich nu eenmaal op ooghoogte. Want lang is de ravissante brunette ook nog eens. Voor ik mijn eerste vraag stel, noteer ik alvast dat ik die avond zonder uitzondering naar de gym moet. Zelf blijft Wende in vorm dankzij een mix van crossfit, yoga, volleyball, tennis, mountainbike en surfen, verneem ik later.
Terwijl de torenhoge Amerikaanse me een verfijnd stukje Franse patisserie aanbiedt, checkt de zakenvrouw nog snel via een app op haar telefoon hoe het met haar slapende zoontjes aan de andere kant van de wereld gaat. Wende mag dat wel een ervaren zakenvrouw aan het hoofd van een gigantisch make-upimperium zijn, haar familie komt altijd op de eerste plaats.
Het was trouwens haar eigen familie die Wende Zomnir in haar jeugd naar België bracht. Zomnir ging als prille tiener naar Sint John’s in Waterloo, een internationale school die zich op een steenworp van de redactie van ELLE België bevindt. Afgelopen zomer maakte Zomnir een ‘trip down memory lane’ met onder meer een bezoek aan haar oude school. Er werd me plechtig beloofd dat ze tijdens een volgend bezoek zeker op de koffie bij ELLE komt.
Hoe belandt een 14-jarig meisje uit Texas in België?
Door mijn vader zijn werk. Hij werkte voor een groot internationaal bedrijf en op een dag zei hij: ‘pak je spullen, we verhuizen naar België!’ Ik kon het aanvankelijk niet goed geloven en vond het een gek idee maar eens ik er was, viel het meteen geweldig mee. Ook op de internationale school had ik het meteen naar mijn zin. Iedereen daar is nieuw en heeft andere roots, we zaten allemaal in hetzelfde schuitje. Met sommige klasgenoten heb ik nog contact via Facebook.
Zijn ze verbaasd over de richting die je met je leven uitging?
Sommigen kijken wel raar op als ze weten wat ik nu doe, anderen hadden het wel verwacht. Ik was toen al het meisje dat altijd met make-up bezig was.
Wanneer is jouw innerlijke make-upjunkie wakker geworden?
Mijn verslaving is best vroeg begonnen! (lacht). Mijn interesse voor make-up begon op 12-jarige leeftijd, op mijn veertiende was ik er al intens mee bezig. Mijn moeder gaf me ooit een gigantische make-upbox als kerstcadeau waar ik meteen mee ben beginnen experimenteren. Ik scheurde foto’s uit modebladen en maakte een moodboard rond mijn spiegel. Op mijn dertiende ben ik ooit zelfs eens van school gestuurd omdat ik te veel make-up droeg!
Wat zijn je mooiste herinneringen aan je periode in België?
Ik herinner me leuke weekends in Waterloo zelf. Ik sprak vaak met vrienden af in een van de vele gezellige cafeetjes. Soms namen we de trein naar Brussel. Verder heb ik mooie herinneringen aan winkelen op Avenue Louise met mijn vader.
Ik herinner me ook dat ik ooit moest biechten bij een priester. Die zei me dat ik te veel make-up op had en me achter een masker verstopte. Ik heb hem snel geantwoord ik met mijn make-up net toonde wie ik werkelijk was en me op die manier blootgaf.
De namen van je producten verwijzen vaak naar elementen uit je leven. Komt er ooit een product met een Belgische link?
Dat wil ik zeker overwegen! De namen hebben altijd een persoonlijke betekenis maar ik ben nog nooit zo ver terug in de tijd gegaan. Het mag wel niet te voor de hand liggend zijn. Wat denk je van ‘Manneken Pis’ voor een gele oogschaduw? Of waarom geen gele eyeliner? Misschien noem ik een volgend product wel naar een van mijn favoriete Belgische cafés.
Het gerucht doet de ronde dat Rihanna de UD-producten van haar make-upartiest gestolen heeft. Is dat waar?
Andere make-upmerken zullen het niet graag horen maar het is waar! Al heeft ze de producten niet echt gestolen, natuurlijk. Rihanna was zodanig onder de indruk van de gebruikte Urban Decay-producten dat haar make-upartiest zei ‘hier, neem maar allemaal mee!’ Daarna kreeg ik een enthousiast telefoontje van de make-upartiest. Ze schreeuwde door de hoorn: ‘Rihanna heeft alles meegenomen!’ Maar voor alle duidelijkheid: Rihanna is geen dief.
Rihanna is niet de enige beroemde fan. Binnenkort ligt resultaat van de samenwerking met Gwen Stefani in de winkel. Waarom nam je na al die jaren de beslissing om samen te werken met een beroemdheid?
Gwen en ik wonen al jaren in hetzelfde deel in Zuid-Californië. Onze carrières kwamen gelijktijdig van de grond, Gwen Stefani scoorde haar eerste hits met No Doubt toen ik Urban Decay oprichtte. Ik was dol op haar muziek en vond haar een interessante frontvrouw. Ze heeft een uitgesproken kledingstijl en is duidelijk gek van make-up, ik heb in haar altijd een geschikte ambassadrice gezien. Haar persoonlijke stijl is nog meer geëvolueerd, ze is een betere performer en zelfs nog mooier dan toen. Onze paden hebben de afgelopen twintig jaar meermaals gekruist maar nu was het moment aangebroken om er echt werk van te maken. Gwen zag het helemaal zitten om haar eigen make-uplijn op de wereld los te laten. Het was een intense samenwerking, ze is immers niet het type vrouw dat haar naam aan eender welk product verleent. Het duurde maanden om tot het perfecte eindresultaat te komen.
Mag ik er – Gwens stijl kennende – vanuit gaan dat er een geweldige rode lippenstift in de collectie zit?
Die kans zit erin! (twijfelt even, nvdr) Het mag eigenlijk nog niet maar ik kan je het ultieme oogschaduwpalette dat Gwen ontwierp wel tonen. De verpakking met witte, zwarte elementen en details in goud doen denken aan haar huis. Verder is ze dol op roze, vandaar de felle binnenkant van het doosje. Gwen verzamelde in het palette haar vijftien ultieme oogschaduwkleuren. Sommige zijn gebaseerd op haar haar eigen favorieten die we verbeterd hebben tot ze helemaal perfect waren. Dit palette is de ultieme synthese van Gwens persoonlijke collectie. Er zijn prachtige nude-tinten en krachtige accentkleuren in blauw, roze en goud. Op het doosje staat ook ‘Magic’s in the Make-Up’, een verwijzing naar een oude ‘No Doubt’-song.
Zitten er nog samenwerkingen met beroemdheden in de pijplijn?
De samenwerking met Gwen is een van lange duur. Er komt dus zeker ook een lentecollectie. Maar Urban Decay staat zeker open voor interessante samenwerkingen. Onze ambassadrices moeten vooral vrouwen met een passie voor make-up zijn. Een beroemdheid die bekend staat om haar natuurlijke make-uplook sluit nu eenmaal niet helemaal aan bij de DNA van ons merk.
Welk product gebruik je als je eens een mindere dag hebt?
De nieuwe ‘Naked Skin Concealer’. Een klein beetje product volstaat om roodheden rond de ogen weg te werken waardoor je er meteen veel frisser uitziet. Verder zweer ik bij ‘Space Cowboy Moondust’-oogschaduw. Als ik me niet helemaal top voel, smeer ik die op mijn oogleden en ik kan er weer tegen. ‘Chopper’ heeft hetzelfde effect. Het brengt licht in je gezicht.
Urban Decay bestaat bijna 20 jaar. De beautywereld is de afgelopen twee decennia enorm geëvolueerd. Wat doen jullie om bij te blijven?
Wij waren een van de eerste merken die de sociale media omarmden. Ik had dan ook vrij snel door dat we een voltijdse social media manager moest aannemen. Mijn zakenpartner kon niet geloven dat ik iemand wou betalen om de hele dag op Facebook rond te hangen! Het ging allemaal heel snel en voor ik het wist hadden we een heel social media team in dienst. Ik vind sociale media een geweldige manier om contact te hebben met je klanten, je kan de conversatie aangaan en krijgt veel leerzame feedack. Onze volgers zijn ook echt trouw en vinden het geweldig om het nieuws al eerste te krijgen.
Wat vind je van de invloed die YouTube op de beautywereld heeft?
De komst van YouTube heeft het beautylandschap voorgoed veranderd. Voor YouTube hadden de meest consumenten geen benul van de ingewikkelde technieken die door professionele make-upartiesten gebruik werden. Je kon er eigenlijk enkel over lezen in weinig verspreide vakliteratuur. Nu kan je bijna alles via het net leren. Het feit dat mensen beter op de hoogte en geïnformeerd zijn, laat ons ook toe om producten op de markt te brengen die vroeger enkel voor professionals zouden gebruikt worden. Ik denk bijvoorbeeld aan primers.
Urban Decay staat bekend om zijn felle kleuren en zelf ben je duidelijk niet bang om kleur te dragen. Maar niet iedereen vindt dat even gemakkelijk.
Zelf heb ik momenteel felle oogschaduw (Zodiac, nvdr) op mijn ogen. Er zijn zeker mensen die zich beter voelen bij meer veilige tinten. Maar ik probeer mensen altijd met kleur aan het experimenteren te krijgen. Probeer eens wat andere kleuren op je gezicht voor je gaat slapen, daarna was je het toch af. Dat is het leuke aan make-up, je kan er echt mee spelen.
Paars is een belangrijke kleur bij Urban Decay. Waarom?
Paars is een interessante kleur, want je kan het niet zomaar mixen met primaire kleuren blauw en rood. Het resultaat is immers altijd wat modderig. Paars is een uniek pigment. Daarom staat het voor individuele, zelfstandige mensen. Onze paarse ‘Flash’ oogschaduw is daarom een iconisch product.
De Naked-paletten van Urban Decay zijn immens populair. Komen er in de toekomst nog meer variaties?
Het leuke aan de Naked-paletten is dat het afhangt van interpretatie. Vrouwen zullen altijd nude kleuren dragen. Het kan best dat de kleurtjes uit het eerste Naked-palette binnen een aantal jaar niet langer fris en modern aanvoelen. Dan komt er wel weer een nieuw Naked-palette dat aansluit bij de wensen van die tijd. Het is belangrijk om te blijven innoveren. ‘Vrouwelijk, gevaarlijk en fun’ zijn de pijlers van ons merk
Zolang je die elementen in je producten stopt, kan je blijven gaan. Ik kan dus Naked-paletten blijven maken maar ze moeten fris blijven. Misschien gaan we de volgende keer wel via sociale media op zoek naar de ultieme kleurtjes voor een nieuw Naked-palette.
Je hebt twee jonge zoontjes. Wat vinden zij van je job?
Ze weten wat ik doe en komen vaak langs op het kantoor. Ik vind het goed dat ze opgroeien in een omgeving met zoveel mooie, sterke en intelligente vrouwen. Dat is de voor hen de standaard, dat is wat hun vriendin zal moeten zijn.
Vind je het jammer dat je geen dochter hebt?
Toch wel, maar ik ben dol op mijn jongens. Misschien neemt een van hen de zaak ooit over. De jongste heeft interesse in nagellak en laat me kleurtjes uit het ‘Electric palette’ in zijn haar smeren. Maar momenteel wil hij nog steeds professioneel baseballspeler worden.
De bestsellers van UD heten ‘obsessions’. Wat zijn – naast make-up – jouw obsessies?
Ik ben dol op juwelen en mode. Als ik in Parijs ben shop ik bij Barbara Bio en Balenciaga. Verder heb ik een bikini-obsessie, ik blijf er maar kopen! Ook schoenen en handtassen heb ik nooit te veel.
Waarom hou je zo van make-up?
Wat mij aanspreekt is de kracht van transformatie. Het is een manier om jezelf uit te drukken. Dat is soms stil en zacht, met make-up kan ik die gemoedstoestand weergeven. Ik kan tonen hoe ik me voel en wie ik op dat moment wil zijn. Make-up is fun en een leuke manier om de wereld te laten zien wie je bent.
De producten van Urban Decay zijn verkrijgbaar in de ICI Paris XL in Brussel (Nieuwstraat) en Antwerpen (Meir)