Mopsen zijn dé hot dog van het moment. Met hun ietwat ongelukkige smoelwerk en zachtaardige karakter veroveren ze de harten van celebs, hipsters én zelfs de modewereld. It’s a puglife!
Mocht u het nog niet weten: het is al even niet meer en vogue een Chihuahua in een met Swarovski-kristallen bezette designertas rond te dragen. Dat heeft zelfs Paris Hilton begrepen. ’s Werelds beroemdste Chihuahua-hoeder, die jaren niet zonder de piepkleine Tinkerbell de deur uitkwam, knuffelt tegenwoordig liever met een leuke mops. En ze is lang niet alleen. Ook Kelly Osbourne, Jessica Alba, Amber Rose (liet haar mopsenduo zelfs op haar arm tatoeëren) en ontwerper Valentino hebben een vrolijke mops in huis rondlopen. Valentino is zelf zo dol op de hondjes dat hij geen genoegen neemt met één verrimpeld exemplaar. De Italiaanse ontwerper vadert over niet minder dan zes mopsen waarvan ééntje, mops Maude, haar baasje overal vergezelt. Valentino is zelfs zo dol op zijn geliefde huisdieren dat hij ooit zijn tweede lijn naar overleden mops ‘Oliver’ noemde.
Mopsmania
Maar ook wie niet halfjaarlijks een collectie de catwalk opstuurt,de sterren van het witte doek speelt of plaatjes op iTunes verkoopt, bezwijkt voor de mopsmania. Een leuke pug is immers de dog of choice van Londense hipsters en ook de vele filmpjes op internet liegen er niet om: de mops is dé hot dog van het moment.
Dat ook de sociale media niet pugproof blijkt, bewijst het Instagram-fenomeen ‘Norm’. De mops van fotograaf Jeremy Veach werd beroemd door zijn grappige ‘selfies’ en kunstige portretten in gewone en vaak minder gewone situaties.
Mops in Mumbai
De populariteit van de mops is mondiaal want, ook in India zijn ze fan. Dit is vooral te danken aan de Vodafone reclamespotjes waarin een schattige mops, aan de zijde van een al even schattig meisje, de show steelt.
Mopsen in de mode
Ook in de modewereld zijn mopshonden prominent aanwezig. Zo barsten de webshops en ketens van de accessoires en kledingstukken met daarop een aandoenlijke en immer triest kijkende mopsmuil. Maar ook in hogere regionen van de modewereld krijgen de mopsen een voet - of beter, poot - tussen de deur. Vorig jaar ontwierpen ’s werelds grootste modehuizen nog een high fashion outfit voor een knuffelmops van het merk Steiff. De opbrengst van de doggy couture ging naar Unicef.
Klik verder voor meer mopsmode en -mania.
Mops in Mumbai