[caption id="attachment_104874" align="aligncenter" width="625"] Foto: Bodum[/caption]
Brussel is een koffiebar en functionele designwinkel rijker met Bodum. Het Zweedse label bekend om zijn frisse en innovatieve koffie- en theeservies en keukengerei heeft na de wereldsteden New York, Tokyo, Londen en Parijs eindelijk een flagship store geopend in de Belgische hoofdstad. Elle.be sprak met CEO Jørgen Bodum.
Bodum Flagship store
Guldenvlieslaan 26-28
1050 Brussel
Bodum hamert sinds 1944 op het ontwikkelen van vernieuwende koffiezetapparaten. Heb je er nooit aan gedacht om zelf je eigen koffie te branden en een exclusieve Bodum koffiebar te openen?
We hebben plannen om onze flagship store in Luzern, Zwitserland, te renoveren en van daaruit koffie te branden voor onze cafés. Momenteel zijn wij ook op zoek naar een locatie in Parijs voor een exclusieve Bodum koffiebar.
Wat is er zo speciaal aan de koffiebar die werd geïntegreerd in de flagship store in Brussel?
In onze twee koffiebars, waarvan de nieuwste in Brussel, serveren we alleen slow coffee met de French press, de pour over en de vacuum. We vinden het belangrijk om onze tijd te nemen om goede koffie te maken. Koffiebonen malen, water koken, het gekookte water over de gemalen koffiebonen gieten en wachten tot je kopje koffie klaar is.
Het valt op dat de meeste uitgestalde producten geen verpakking hebben. Is dit een bewuste en duurzame zet die past in de 'Make taste, no waste' filosofie van Bodum?
Alleen de basiscollectie die exclusief wordt verkocht in de winkel is niet verpakt om verspilling en afval tegen te gaan.
Bodum staat ook bekend om zijn reclamecampagnes met een aap. Waarom werd hij/zij gecreëerd?
Dertig jaar geleden heeft de Engelse reclamegenie David Abbott deze aap in het leven geroepen bij het realiseren van onze reclamecampagnes om de gebruiksvriendelijkheid van Bodum te benadrukken. Als een dier het kan, dan kan een mens ook onze producten gebruiken.
Tot een aantal jaar geleden hadden de collecties van Bodum een typerend zwart-wit kleurenpalet. Nu durven jullie experimenten met alle kleuren. Waarom die ommezwaai?
We proberen de trends te volgen. Zwart en wit waren inderdaad alomtegenwoordig in onze collecties, maar slechts voor een korte periode. In de jaren '60 was het een Deense trend om te experimenteren met zoveel mogelijk kleuren, in de jaren '80 en '90 draaide alles om zwart, wit en chroom om de producten een luxeuze uitstraling te geven.
Welk product zou je aan anderen aanbevelen die nog nooit van Bodum hebben gehoord?
Vanuit functioneel en design oogpunt is het moeilijk om een keuze te maken omdat alle Bodum producten met de nodige aandacht worden ontworpen en vervaardigd. Maar ik zou aanbevelen om een koffie- of theemaker te kopen, omdat ze de core producten zijn.