stellamccartney

Afgelopen weekend rijkte dierenrechtenorganisatie PETA voor het derde jaar op rij awards uit aan vegan mode- en accessoirelabels. Deze editie was extra zenuwslopend omdat enkele grote concurrenten uit modeland deelnamen. 

Voor adepten van het veganisme was 2015 een vruchtbaar jaar: vegan restaurants schieten als paddestoelen uit de grond, vegan kookboeken toppen de non-fictielijsten en niemand minder dan Beyoncé lanceerde een vegan afhaal service. Ook bij kleding en verzorgingsproducten worden dierlijke bestanddelen alsmaar meer vermeden. PETA moedigt het dragen en maken van diervriendelijke mode sterk aan en zet jaarlijks vegan fashionlabels in de bloemetjes.

Budgetmodeketens Zara, Asos en H&M kaapten alledrie een Vegan Fashion Award weg. Die eer hadden ze volgens PETA te danken aan respectievelijk hun suède jasje (meest stijlvolle jas), gilet met capuchon (meest stijlvolle down-free stuk) en geruite poncho (meest stijlvolle poncho) -uiteraard in diervriendelijke materialen vervaardigd.

En de award voor meest stijlvolle handtas gaat naar…

Vivienne Westwoods Jungle Crocodile Bag! Stella McCartney won dan weer de award voor meest stijlvolle purse en designer Simone Rocha nam de award voor meest stijlvolle vegan avondtas in ontvangst.

“Diervriendelijke mode is de toekomst”, aldus PETA’s Yvonne Taylor aan de Britse Vogue. “Vooruitdenkende designers experimenteren met innovatieve, hightech materialen die vegan zijn en daarmee meer ecovriendelijk. Aan consumenten wordt een breed scala aan diervriendelijke keuzes aangereikt – van high-street tot high-end”. Innovatie werd ook beloond: Ananas Anam, het bedrijf achter het faux-leather label Piñatex, dat bladeren van ananassen (hence the name) verwerkt als alternatief, kreeg een Innovation Award.

MEER WETEN?

LEES HIER ONS INTERVIEW MET STELLA MCCARTNEY OVER DE TRIESTIGE STAAT VAN DE LUXE INDUSTRIE. 

EN HOE ZIT HET MET GROTE MODEKETENS? HOE DUURZAAM KUNNEN ZIJ ECHT ZIJN?