[caption id="attachment_111440" align="aligncenter" width="600"] Foto: Ulrike Biets[/caption]
"B a g g e r dekt de lading. In de mooie rijke Hollandse straattaal is alles wat slecht is in overtreffende trap bagger, kanker en tyfus. Ik zie in de lelijkheid ook meestal het mooie. Mooi netjes afgewerkt, te afgeborsteld of afgelikt kan mij nauwelijks bekoren. Straight forward. In your face. Love it or hate it. Move over. Die kracht en power zit in de collectie en in mij."
Sven Mes van de Antwerpse zeefdrukatelier CTRL+COPY heeft de Antwerpse modescene overdonderd met zijn streetwearlabel B a g g e r. Niet tegendraads; wel het rauwe, het ruwe, het ongepolijste, het eigenwijze en het arrogante van de gabbermode wordt in een nieuw kleedje gestoken. Elle.be sprak met de founder.
Waarom die interesse voor de gabbercultuur?
Sven Mes: Het was inderdaad een cultuur — een stroming — a way of life. Het was meer dan alleen Thunderdome. Het was de enige echte punkbeweging van de jaren '90. Ouders schrokken net zo hard van zoonlief met een hanenkam als van dochterlief met opgeschoren kopje en strakke vlechten.
Het was een beweging met een eigen muziekstijl, danspasjes, straattaaltje en een lekkere anti-establishment. De punk heeft ook een grote invloed gekend buiten het muziekgenre om, op het vlak van graphic design en in de mode. Zo werden de Nike Air Max gympies van loopschoen tot fashionitem gebombardeerd, net zoals de bomberjacket. De Australian trainingspakjes werden gemeengoed tot groot ongeloof van de Aussies zelf.
2. Hoe heb je inspiratie opgedaan voor de collectie?
Sven Mes: Inspiratie doe ik dagdagelijks op. Na het opstarten van mijn zeefdrukatelier CTRL + Copy lag de geboorte van één of meerdere streetwear collecties in het verschiet. Je hebt een idee, een look dat gaandeweg groeit. Het zit in je achterhoofd en overal en nergens krijgt de collectie meer vorm. Dat gebeurt op een grijze zondagochtend in het wassalon vol randfiguren, op reis in Stockholm, het zien van een film, YouTube, in de Zeeman, op de tram, tot I don’t know, everywhere.
Er zijn natuurlijk honderden ideeën, maar ik ben vooral voor de B a g g e r The Collection gegaan, juist omdat brainstormen of inspiratie zoeken niet aan de orde is. Het voelt natuurlijk aan. Ook de volgende seizoenen staan al ruwweg vast. Natuurlijk kan dat veranderen, vallen er stukken af en komen er weer andere bij. Enfin, ik kan eigenlijk niet wachten!
Vanwaar de naam Bagger?
Sven Mes: Bagger dekt de lading. In de mooie rijke Hollandse straattaal is alles wat slecht is in overtreffende trap bagger, kanker en tyfus. Ik zie in de lelijkheid ook meestal het mooie. Mooi netjes afgewerkt, te afgeborsteld of afgelikt kan mij nauwelijks bekoren. Straight forward. In your face. Love it or hate it. Move over. Die kracht en power zit in de collectie en in mij. Een andere collectie in de pijplijn noemt 'Yikes', same same but different. Het is gewoon leuk om als roepnaam of merknaam iets lelijks of vies te gebruiken om iets moois te presenteren.
Daarnaast is baggeren ook weer iets typisch Antwerps. Antwerpen zou Antwerpen niet zijn zonder onze wereldhaven. En onze wereldhaven zou geen wereldhaven zijn zonder dat de Schelde voortdurend moet baggeren. Dat we als Belgen dan net wereldleider zijn in het bovenhalen van slijk is grappig. Surrealisme is ons niet vreemd, zeg maar.
4. Wat houdt de collectie in?
Sven Mes: B a g g e r The Collection — gabber couture for him and she.
De vergelijking met de gabbercultuur is niet ver te zoeken. Ik heb zeker niet geprobeerd om die stijl klakkeloos te kopiëren, maar de look, feel en mood van mijn collectie leunt nauw aan bij het rauwe, het ruwe, het ongepolijste, het eigenwijze en het arrogante van de gabbers. En het is in your face. Dat gevoel is heel persoonlijk en vertaalt zich natuurlijk in mijn werk. Met grote dank aan de fotografe Ulrike Biets, die mijn concept perfect heeft weten te vertalen in de prachtige lookbook. Ook de modellen van vlees en bloed, met een maatje meer en een maatje minder zijn de kers op de taart. Uitzonderlijk hoe alles netjes en juist in de plooi valt.
De collectie omvat nu hoofdzakelijk basics die deel zullen bijven uitmaken van de collectie: bomberjacks, shirts met camouflageprint, shorts en een broekrok met de gotische B van Bagger op gezeefdrukt, hoge witte sportkousen (ook met de B), een vissershoedje en een lange witte shirt met opdruk. De usual streetwear producten aangevuld met uitgekiende stukken die het verhaal wat extra cachet geven: een fluo oranje bivakmuts, houten ringen en boksbeugels.
5. Gabbers zijn altijd tegendraads geweest. Wil je met deze collectie ook een duidelijk 'tegendraads' statement maken?
Sven Mes: Nee, niet meteen. Ik probeer eerst en vooral een mooie collectie neer te zetten dat ik kan blijven uitbreiden in deze stijl. Tegendraads willen zijn of statements maken laat ik liever aan anderen over. Ik doe altijd mijn eigen goesting en hoop dat de collectie bij youngsters in de smaak zal vallen.
6. Hoe overtuig je jongeren om de collectie te kopen? Het woord 'gabber' heeft immers nog steeds een negatieve connotatie. Of hebben wij een verkeerd beeld van gabbers?
Sven Mes: Het woord gabber wordt nu natuurlijk veel gebruikt, maar dat zal verminderen. Jongeren voelen zich vooral aangesproken omdat b a g g e r eerlijk en for real is.
Zowel de collectie, de lookbook en de modellen zijn rechtuit. Er wordt niets verhuld. In deze overbranded wereld waar alles netjes opgepoetst wordt en oneffenheden verstopt of gephotoshopt worden, is dit wel een verademing. Ik denk trouwens ook dat de reclame zoals die zich nu manifesteert, de jeugd totaal niet aanspreekt. Die Martini reclames bijvoorbeeld met eeuwige saaie shiny happy people zijn voorbij, achterhaald en overbodig. De meeste positieve commentaren tot hiertoe zijn toch vooral een pluim voor juist niet het mooie en het esthetische na te streven. It is what is it. Love it or hate it.
7. In welke winkels is de collectie te verkrijgen? Het lijkt een collectie dat niet direct zou passen in commerciële winkels in grote winkelstraten.
Sven Mes: Dat is een zoektocht die nu gaat beginnen. Ik kijk in mijn buurt (Antwerpen-Noord) rond voor een kleine leegstaande nachtwinkel om als flagshipstore in te richten. In elke stad zijn er gelukkig ook een heleboel andere kleinere shops die op zoek zijn naar iets fris en nieuws. Ik wil de collectie ook online verkopen. We zien wel.
8. Wat brengt de toekomst?
Sven Mes: Nog meer b a g g e r.