Weg met het onderscheid tussen mannen en vrouwen. Zara introduceert Ungendered, een genderloze collectie met 16 unisex basics.
De mode-industrie is al een tijdje in de ban van genderneutraliteit. Denk maar aan de Louis Vuitton campagne waarin Jaden Smith te zien is met een rok aan, of de kortfilm van Ruby Rose over gender fluidity (niet 100% man, maar ook niet 100% vrouw). Toch zijn er nog maar weinig grote ketens die hun collecties hebben aangepast én wordt er nog steeds steevast een onderscheid gemaakt tussen kledij uitsluitend voor mannen of vrouwen.
Zara's eerste unisex collectie bestaat uit 16 minimalistische items onder de 40 euro: T-shirts, sweatshirts, joggingbroeken en zelfs een jeans voor mannen en vrouwen.
Met de lancering van de non gender-sectie is Zara de eerste grootketen in Europa die een stap zet in de richting van meer fluidity. In Amerika gaf het warenhuis Selfridges al eerder het goede voorbeeld met de zogenaamde Agender collectie, en ook winkelketen Target kondigde aan dat het vanaf volgende zomer geen onderscheid meer zou maken tussen mannen- en vrouwencollecties.
Zara zelf gaf niet veel ruchtbaarheid aan de zaak, maar de nieuwe collectie betekent ongetwijfeld een keerpunt voor de keten.
Shop de collectie op Zara.com
(Stagiaire Laura Vermeire)