Er is er eentje op elke hoek van de straat en we zwichten dagelijks voor zijn overheerlijke frappucino's. 10 bijzondere feiten en weetjes over je favoriete koffieketen.
#1. De naam op je bekertje bewust fout schrijven.
Barista's zijn geen domhoofden, de foute spelling op je bekertje is pure marketing. Heet jij Paulien en siert er zwierig Hermelien op je koffie? Beeld je in: de likes die het je zal opleveren! Jij deelt enthousiast op Instagram, Snapchat, Twitter, et voilà, op die manier ben jij een pionnetje in hun marketingstrategie en naambekendheid.
Deze barista bekent:
#2. Een Grande Starbucks koffie bevat vier keer zoveel caffeïne dan een blikje Red Bull
Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde volwassene zo'n 400 mg caffeine per dag mag consumeren. Een Grande Starbucks bevat al gauw meer dan 415 mg. En dan hebben we het nog niet eens over de Venti.
Starbucks heeft in de VS circa 135.000 mensen ("partners" zoals ze hen noemen) in dienst.Dit is tweemaal de populatie van Groenland. Het bedrijf biedt zijn werknemers die willen studeren onder meer ook financieel advies aan.
#4. Werknemers zijn verplicht om te glimlachen
"Glimlachen" is een uitgebreid hoofdstuk in de jobomschrijving van Starbucks' werknemers. Het handboek van de werknemer - beter bekend als "De groene schort" - focust vooral op het belang van klantvriendelijkheid. "We kunnen best snel een klik maken met de klant, en we moeten alle antwoorden kennen", verklapt een werknemer.
#5. Starbucks heette oorspronkelijk Pequod
De oprichters zochten literaire inspiratie voor de naam van hun bedrijf in Herman Melvilles roman Moby Dick. "Starbucks" verwijst naar een personage uit dat boek. Het lijkt een vergezochte insteek, maar het oorspronkelijke idee was nog vreemder. Een van de oprichters suggereerde dat ze het bedrijf zouden vernoemen naar het schip in Moby Dick, de Pequod. Gelukkig konden enkele heldere (of meer gecaffineerdere) geesten dat voorkomen.
#6. Blote borsen in het logo
Het nautische thema breidde uit tot het logo van het bedrijf, dat geïnspireerd werd door een 16e eeuwe Noorse tekening van een tweestaartige- tweevinnige zeemeermin, of sirene. Het Starbucks logo is een van de meest herkenbare ter wereld. Oorspronkelijk bevatte het logo een zeemeermin die suggestief poseerde met blote borsten. Later werd het beeld bijgewerkt en gecensureerd. De vraag is: wie is die vrouw? De connectie tussen een sirene en koffie werd hierboven al eens blootgegeven. Waarschijnlijk hoopte Starbucks bovendien dat het logo hun koffie zou associëren met de verleidelijke krachten van sirenes.
#7. De Cinnamon Chip Scone bevat meer calorieën dan een Quarter Pounder.
Naast koffiebrouwer, is Starbucks ook een gebakjesleverancier. Alleen al als patissier zou Starbucks de grootste verdeler zijn van de Verenigde Staten. Helaas komen die overheerlijke gebakjes tegen een hoge prijs (lees: je taille). Om maar een voorbeeld te geven, de scone van kaneel bevat maar liefst 480 calorieën. Dat zijn er 70 meer dan McDonald's Quarter Pounder Sandwich.
#8. Starbucks opent dagelijks twee tot drie nieuwe koffiebars.
Starbucks is met zijn 20.000 vestigingen in 64 landen de meest succesvolle koffieketen ter wereld.
#9. De tien minuten-regel
Winkels wereldwijd hebben verschillende openingsuren. Sommigen openen de deuren reeds om 5 uur 's morgens, anderen om 8 uur. Starbucks zweert bovendien bij zijn tien minuten-regel. Deze houdt in dat elke koffiebar zijn deuren tien minuten voor en tien minuten na opgegeven openingstijden open houdt om een ideale klantenservice te bieden. Zo moet je nooit lang wachten op je bakje koffie!
#10: Starbucks biedt nu ook kokosmelk
Uit een enquête blijkt dat kokosmelk een populaire keuze is bij klanten. Kokosmelk is dan ook een uitstekend alternatief voor veganisten, of klanten die lactose-intolerant zijn.