Vorige week opende de pop-up Axe Store de deuren in Brussel. ELLE.be was erbij en sprak personal care manager Luca Palermo over het nieuwe pad dat Axe sinds kort bewandelt.

Axe-spot7-

Axe reclamespot

Met de nieuwe nationale campagne #FindYourMagic zet Axe de magic van de gewone man in de kijker. Letterlijk dan. Voor het eerst richt het mannenmerk zijn pijlen niet meer op de metroseksuele man (die met een perfect getrimde baard en afgetraind lichaam). In plaats daarvan gaat Axe op zoek naar datgene wat de man on the street uniek maakt zoals zijn snor, krullen, sproeten, tattoos…en probeert het merk die eigenschappen zo goed mogelijk in de verf te zetten. Category manager Personal Care Luca Palermo legt uit:

1. Onder het motto #FindYourMagic stapte Axe af  van reclamecampagnes waarin professionele hunks de hoofdrol spelen. Vanwaar die verandering?

Palermo: Studies hebben uitgewezen dat er een enorme mismatch bestaat tussen wat mannen denken dat vrouwen aantrekkelijk vinden en wat vrouwen effectief zoeken in een man. Vrouwen willen in de eerste plaats een man die zich goed voelt in zijn vel en humor heeft, terwijl mannen denken dat juist spieren en rijkdom heel belangrijk zijn. De nieuwe man is geen macho meer zoals 20 jaar geleden maar moet zichzelf zijn. Axe wil mannen helpen hun magic te (her)ontdekken.

2. Met andere woorden, de metroseksueel bestaat niet meer?

Palermo: Nee. Nu zien we in het straatbeeld eerder de man die zich graag verzorgt en verschillende gezichtsproducten gebruikt, maar zijn eigen individualiteit toch behoudt. De opvolger van de metroseksueel is een man die zichzelf is, zijn eigen stijl heeft en die ook wil uiten. De stereotype machoman die zich kenmerkt door spieren en een zongebruind lijf is voorbijgestreefd.

 

Axe

3. Zal de Westerse man verder blijven evolueren of verwacht je in de toekomst een revival van de machoman of de metroseksueel?

Palermo: De stijl van mannen zal altijd blijven evolueren. Elke 5 à 10 jaar komen dezelfde trends terug maar steeds in een nieuw jasje. Die evolutie kan je best omschrijven als een cyclus: trends komen terug maar altijd in een nieuw jasje. Het is dus mogelijk dat er nieuwe varianten van de metroseksueel of machoman terugkomen in de toekomst.

4. Hoe slaagt Axe erin om de individualiteit van de man in de verf te zetten?

Palermo: Axe heeft drie nieuwe lijnen ontwikkeld: Axe Signature, Axe Urban en Axe Adrenaline. Elk gamma bestaat uit een parfum, deodorant, douchegel, haargel en wax. Op basis van zijn eigen persoonlijkheid kiest de man welk producten het best bij hem passen om zo zijn eigen magic in de verf te zetten. 

Canvas

Nog tot 11 mei kunnen mannen terecht in de Axe pop-up store in Brussel (Elsensesteenweg 2) om samen met grooming experten op zoek te gaan naar hun eigen magic. Achteraf krijgen de mannen ook de mogelijkheid om voor de lens van een professionele fotograaf te poseren. Die foto’s zullen vanaf midden mei gebruikt worden als reclamecampagne in het straatbeeld! Jongens, grijp je kans!

https://www.youtube.com/watch?v=DA-wAFAtmwc&feature=youtu.be

(Stagiaire Laura Vermeire)