25 december 2015 zal de geschiedenis in gaan als een zwarte dag voor de Belgische fotografie. De Antwerpse topfotograaf Marc Lagrange kwam toen om het leven in een verkeersongeval. Om hem te eren, wordt een deel van zijn werk tentoongesteld in galerij La Hune in Parijs. "We willen zijn werk laten leven" zegt zoon Vincent.
"Mijn vader hield enorm van Parijs. Hij heeft hier een aantal mooie momenten beleefd, belangrijke mensen ontmoet en door de jaren heen de stad op een andere manier leren kennen. Daarom was het voor ons ook heel belangrijk om deze expo hier te laten te doorgaan," aldus Marcs oudste zoon Vincent. "Toen mijn vader nog in leven was, had hij een aantal plannen die hij in de loop van dit jaar wilde realiseren en dit was één van de dingen die op zijn planning stond. We wilden alle projecten die hij nog in petto had, afmaken voor alle liefhebbers."
Marc Lagrange stond bekend om zijn esthetische naaktfoto’s van vrouwen, maar toch hield hij er niet van om een 'naaktfotograaf' genoemd te worden. Naakt was voor hem geen doel, veeleer een esthetische keuze. "Papa heeft nooit op een vulgaire manier naar vrouwen gekeken, het ging meer om het vormelijke. Hij probeerde de complexiteit van de vrouw weer te geven."
Lagrange was ingenieur van opleiding, maar koos in 1991 voor fotografie en verkoos analoge foto's boven digitale. De laatste jaren legde hij zich ook toe op videoproducties. Zijn faam kwam er vooral in de nieuwe eeuw. In 2006 werd Marc internationaal bekend na een tentoonstelling in het Antwerpse FotoMuseum. Vijf jaar later volgden een nieuwe expo en een bijbehorend boek. In 2013 werd Diamond & Pearls, zijn vijfde boek, internationaal uitgegeven.
Hoe het allemaal begon
"Op het moment van mijn geboorte was papa 28 jaar en pas begonnen als fotograaf. Hij trok zijn eerste foto toen hij tien jaar oud was, denk ik” vertelt Frederik, Lagranges andere zoon. “Zijn eerste fotocamera had hij gespaard met dopjes van Fanta flessen. Wanneer je er 25 had, kreeg je een Kodak Instamatic 25, wat toen een analoge camera was. Hij begon met het fotograferen van studenten op hun kot en trok veel familiefoto’s. Zo is het eigenlijk allemaal begonnen."
Marc deed veel meer dan alleen de foto’s nemen. Decor en setting waren grotendeels zijn regie en hij verzamelde vintage accessoires. "Hij betrok fotografie bij alles. Als mijn vader iets in de winkel zag wilde hij dat nooit voor zichzelf maar koos hij telkens elementen die hij kon gebruiken in zijn beelden."
Black Orchid
"Black Orchid was één van de favorieten van mijn vader. Die hangt gigantisch groot in de studio. Vaak is het: hoe simpeler de setting, hoe mooier het beeld. Het is moeilijk om dat simpele zo mooi te krijgen want voor velen is dat gewoon een vrouw die op een bank ligt, maar er wordt tegelijk op zoveel details gelet. Hij probeerde de perfectie in de vrouw te zoeken en speelde met verschillende texturen en achtergronden. Mijn vader was een perfectionist, iemand met een niet te stuiten visie. Hij kon een volledige dag werk in één beeld steken. Dat heeft hem ook zo ver gebracht, dat mogen we niet laten gaan."
"Voor mijn vader was het ook niet belangrijk hoe mooi het model was. Vaak had de vrouw die het minst mooi de studio in kwam de beste interactie met hem. Voor hem was het belangrijk hoe iets van binnen naar buiten kwam. Hoe dit welbepaalde gevoel naar buiten kwam, dat was voor hem het ideale beeld. Het draaide niet om de vrouw zelf. Hij moest een connectie voelen met zijn modellen en dat is ook de reden waarom hij soms 10 tot 15 jaar met dezelfde vrouwen heeft samengewerkt. Hierdoor kon papa een bepaalde intimiteit weergeven en kreeg hij veel uit één bepaald model."
Leermeester
"Mijn papa was de beste leraar die ik me kon inbeelden. Ik vond het leuk om die passie samen met hem te kunnen delen. We deelden vaak info en voelden elkaar ook goed aan op een manier die je niet goed onder woorden kunt brengen. De beste fotografieles die ik heb meegekregen? Voornamelijk hoe om te gaan met licht, en aanvoelen hoe je iets op een mooie manier in beeld kan brengen," zegt Vincent. "Hij heeft niet één les meegegeven, wel een groot, heel volledig gevoel," voegt Frederik toe.
Tot en met 5 juni kan je het unieke werk van Marc Lagrange bezichtigen in de Parijse galerij La Hune.
La Hune
170 Boulevard Saint-Germain
Parijs
(Sarah Van Damme)