6. De pilotenbril
Oorsprong? De beroemdste pilotenbril en de enige échte pilotenbril die standaard bij het uniform van piloten hoort, is de ‘Aviator’ van Ray-Ban, een dochterbedrijf van Bausch & Lomb. Het was de beslissing van de United States Air Force om de bril in 1936 als oogbescherming te voorzien voor alle piloten. De Aviators waren speciaal gemaakt om erg licht te zijn maar toch voldoende bescherming te bieden. Ze werden vervaardigd uit mineraal glas dat ultraviolette stralen kon tegenhouden en licht convex was, zodat het maximaal het licht van alle kanten kon blokkeren.
Populariteit? In de jaren zestig werden ze populair bij een groter publiek dat ook voor optische brillen een metalen frame verkoos boven plastic. De Aviators werden zelfs het symbool van de discomode, zeker met roze, geel of spiegelglas. In de jaren tachtig ging het bergaf en moest Bausch & Lomb een deal sluiten met de filmindustrie om hun Ray-Bans via product placement in beeld te laten komen. Hun dochterbedrijf Ray-Ban was op dat moment immers haast failliet. Maar op de neus van Tom Cruise in ‘Top Gun’ kwam het allemaal weer goed met de Aviator. Voor een korte tijd toch.
Fashion! Het was pas toen Tom Ford pilotenbrillen à la Ray-Ban gebruikte in de campagnes van Gucci en er zélf een begon te dragen dat de bril een fashionstatus kreeg. Sindsdien heeft ieder modehuis wel een pilotenbril in de collectie zitten.
Beste keuze? Als het om indruk te maken is, dan is elke pilotenbril van om het even welk modemerk een schot in de roos. Als de bril functioneel moet zijn en zonnestralen moet tegenhouden, dan misschien toch een echte Ray-Ban. Lief voor de oogjes.