Fedora’s, zwarte baretten, prints met felgekleurde oldtimers en hier en daar een sigaar, het was duidelijk waar Karl Lagerfeld de mosterd voor de nieuwe Chanel cruisecollectie had gehaald. Coco in Cuba werd nu al een iconisch en veelbesproken moment uit de modegeschiedenis.
Havana, ooit de speelplaats van de Amerikaanse rich and famous, mocht gisteren weer even dienst doen als oord van vertier voor een select clubje van kapitaalkrachtigen. Karl Lagerfeld liet zich voor zijn nieuwe cruisecollectie inspireren door de rijke culturele geschiedenis van Cuba en doopte de iconische boulevard Paseo del Prado om tot tijdelijke catwalk. Alle gasten, waaronder Gisele Bündchen en Tilda Swinton, werden voor de gelegenheid in typische kleurrijke oldtimers naar de locatie in het oude centrum van Havana gebracht, terwijl Karl Lagerfeld, die andere oldtimer, de laatste hand legde aan outfits die door modellen Stella Tennant en Lindsay Wixson geshowd werd.
De cruisecollectie, een tussencollectie die in het leven werd geroepen om ook mannen en vrouwen die tijdens de wintermaanden warmere oorden opzoeken van een gepaste garderobe te voorzien, stond bol van de verwijzingen naar het gastland. De modellen droegen fedora’s en glimmende zwarte baretten, een high fashion knipoog naar het iconische accessoire van revolutionair en nationale held Ché Guevara. Prints van felgekleurde oldtimers sierden losse jurken en blouses en het T-shirt met opschrift ‘Viva Coco Libre’ wordt binnenkort vast veelvuldig gespot op de lijven van beroemdheden.
Naar goede gewoonte maakte ook het 7-jarige minimodel Hudson Kroenig zijn opwachting aan de hand van zijn vader Brad Kroenig. Aan het einde van het 25 minuten durende spektakel verscheen hij nog eens aan de hand van de Chanel ontwerper die voor de gelegenheid een glimmend jasje van Saint Laurent droeg.
Even deed het gerucht de ronde dat de 17-jarige kleinzoon en beginnend model Tony Castro, kleinzoon van voormalig president Fidel Castro, zijn internationaal modellendebuut tijdens de show zou maken. Maar de jonge Cubaan werd enkel naast de catwalk gespot.
Het was de eerste keer dat Chanel een show in de Caraïben organiseerde en hoewel sommigen de komst van het grote mode-evenement als een stap vooruit voor het voormalig communistische land zien, al was niet iedereen tevreden met de passage van het Franse huis. Niet in het minst de lokale bevolking die het doorgaans met een maandloon van 25 dollar moet zien te rooien. Kleren die makkelijk voor een honderdvoud daarvan over de toonbank gaan, liggen dan ook niet binnen het handbereik van de gemiddelde Cubaan. Boekhoudster Marilia Veliz zegt dat de show haar voorzichtig doet dromen van meer. ‘Het is niet omdat ik de kleren niet kan betalen dat ik anderen die luxe niet gun. Wie weet is het ooit wel voor mij weggelegd. Het is belangrijk om te dromen.’ Aanzetten tot dromen en inspireren, het zou niet de eerste keer zijn dat iemand beweert dat mode hier in essentie om draagt.
Chanels cruise collectie 2017 is vanaf november verkrijgbaar