ISABELLE
Van het ontspannen gevoel is er aan het begin van de les weinig sprake. Mijn handen zitten krampachtig rond het stuur geklemd en ik heb alle moeite van de wereld om de loodzware motor recht te houden. Gelukkig krijg ik al snel drie gouden tips mee:
- Hoe zwaar ook, een motor is ontworpen om mooi recht te blijven staan. Het is niet zoals een fiets die je constant recht moet houden: als je voldoende laag zit, rustig blijft (ik herhaal: rùstig!) en de juiste houding aanneemt, kan je niets overkomen. Wat de juiste houding is? Je knieën tegen de bolide geplakt, met het breedste deel van je laars op de “trappers” steunen en… billen naar achteren! Die sexy biker houding is dus geen uitvinding van de media, maar dient gewoon om je in leven te houden. Toevallig ook een houding die wij hier op de redactie al jaren onder de knie hebben: goed nieuws!
- Draaien doe je door te kijken naar waar je wil gaan. Serieus, geen gesleur aan het stuur, geen spel van trappen en vitessen versleuren, gewoon… kijken! Hoe raar dit aanvankelijk ook klinkt, alleen al door mijn hals in de meest krankzinnige uilenimitaties te draaien, kan ik artistieke achtjes uitvoeren. Wie een goede biker babe wil worden, moet dus vooral over een flexibele hals beschikken.
- Gas geven doe je nièt door als een gek aan het gashendeltje te draaien, wel door het rustig maar kordaat te knijpen “alsof je een citroen aan het uitpersen bent”.
Kort samengevat: billen naar achter, je hoofd 360° draaien en persen maar.
Met deze tips op zak, smelten mijn twijfels als sneeuw voor de zon en kan ik gààn, zotte tricks uitvoeren (een achtje dus…), over de oefenbaan scheren én zelfs in een stiekem moment (want het mag niet van de instructeur) overschakelen in tweede vitesse: 9 kilometer per uur, here we gooooooooooooo! Ik denk zelfs dat ik een vlieg heb ingeslikt, het kan ook een verdwaalde haarlok die vanuit mijn helm tevoorschijn piepte zijn geweest. Hoe dan ook: het kan niet op! Aan de andere kant van de baan staat Elise selfies te nemen, hu?!
https://youtu.be/8k6Uq86e3EM