Ontdek onze luxueuze selectie van must-have shopping parels!

Geüpdatet op 3 oktober 2017 door ELLE België
Ontdek onze luxueuze selectie van must-have shopping parels!

FILLES A PAPA

FILLES A PAPA, dat in 2012 door Carol en Sarah Piron werd opgestart, heeft zijn wortels in Luik. De zusjes werden bij hun ontwerpen al snel geassisteerd door modefotograaf Gregory Derkenne: hij zorgt voor de final touch. Het duo, dat zo een trio werd, begreep van meet af aan dat mode en stijl een kwestie zijn van identiteit.

FILLES A PAPA is dan ook een attitude, een (bewust ietwat tegendraadse) spirit en een kledinglijn waar ‘eigentijds’ alle delen van de lading dekt. Achter de welvoeglijkheid van de naam gaat immers een afgemeten prêt-à-porter schuil die de verbeelding prikkelt van elke boetiek, modeblad en it girl.

FILLES A PAPA staat voor ultra-herkenbaar, maar tegelijk ook voor weloverwogen controversieel. De collecties ademen de look uit van een rijke erfgename die niet vergeten is hoe ze moet rebelleren of van een rockster die van haar misnoegdheid een charmetroef maakt. Fuseren, kruisen, hybridiseren, verrassen, want zoals filosoof Michel Serres ooit zei: ‘Niets zo zinvol als een nieuwe richting inslaan’.

www.fillesapapa.com

1/

LEXIE

LEXIE is niet alleen de roepnaam van de jonge eigenares Alexandra Ledent; het staat ook voor een gloednieuwe boetiek die in maart 2016 de deuren opende. Deze ultramodern ingerichte modeshop, die zich in de commerciële voetgangerszone in hartje Namen heeft gevestigd, biedt een selectie Parijse merken aan tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Topkwaliteit van een 30-tal euro tot een ietsje meer. Alle vrouwen van 18 tot 40 kunnen zich hier van kop tot teen kleden.

Working girl, sportief, sexy ’s avonds en casual overdag, of op zoek naar een outfit voor een trouwfeest of een speciale gelegenheid: iedereen spitst de oren bij het advies van deze specialiste die de mode volgt vanaf haar jeugd en haar klanten desgevallend ook tot na sluitingstijd begeleidt. Haar voorliefde voor kleuren, prints en originele details resulteert in een keuzeaanbod dat de shops in de omgeving ruimschoots overtreft. Ideaal om uw garderobe aan te kleden.

Facebook/boutiqueLexie

2/

LOUISE ASSOMO

De Belgische ontwerpster Louise Assomo runt niet langer een shop in de Dansaertwijk, maar gaat nog wel door met het ontwerpen van hypersensuele collecties die een plaats krijgen in haar onlineboetiek. Haar stijlvolle aanpak van glamour, retro, bohemian rock en non-conformisme vertaalt zich in een geïnspireerde en eclectische garderobe.

Haar favoriete referenties, zoals Grace Jones en Sade, worden neergezet in de geschiedenis, de film en de muziek, en het accent ligt op de mooie stoffen, de eenvoudige vormen, de levendige en exotische prints. Vrijwel altijd een tikkeltje surrealistisch, soms zelfs brutaal.

De ongeforceerde nonchalance van Janis Joplin in een oversize combinatie, de geest van Claude Montana in een brocart techno blouson, de liefde voor drama van Sarah Bernhardt in een lange en golvende jurk, het ultravrouwelijke van de Amerikaanse actrices uit de jaren 50 in een zwarte potloodrok… Al deze met couturedetails opgeleukte stukken kleden ons tot een wereldse en zelfverzekerde vrouw.

www.louiseassomo.be

3/

WOODSIDE

U vindt Woodside aan de achterkant van de Godillot-winkel in Lasne. Het is een kledingboetiek voor mannen en vrouwen die sinds zijn opening collecties aanbiedt die men elders niet vindt. Daardoor geldt dit adresje als een voorloper van een mode voor alle leeftijden. Het heeft niet de pretentie om een bepaalde stijl op te dringen, maar legt altijd het accent op originele artikelen.

woodside1

Aan u, Mijnheer, om te grasduinen in een 20-tal labels als Aspesi, Aeronautica Militare, Parajumpers, Mason’s, Dstrezzed, John Smedley, Save The Duck, Closed… Aan u, Mevrouw, om uw keuze te maken uit merken als Mason’s, Fine Collection, Blonde No.8, Yerse, Ottod’Ame, Harris Wharf, Pepe Jeans, Alix… Met zoveel variatie in het aanbod ligt het gewoon voor de hand dat u zich hier komt kleden.

Facebook/Woodside

4/

PINKO

Sprankelend, verfijnd en onweerstaanbaar vrouwelijk met een onverwacht kantje, dat is de unieke flair van Pinko. Dit Italiaanse merk zet krachtige, eigentijdse collecties neer die een gevoel voor trends en originaliteit uitstralen. Heerlijk positief, nooit voorspelbaar en altijd stijlvol. De creatieve dynamiek blijkt ook uit de drie lijnen die Pinko elk seizoen uitbrengt: stijlvolle basics, meer trendy fashion en echte blikvangers.

Voor speciale projecten en capsulecollecties worden opmerkelijke ontwerpers aangetrokken. Ook de lijst topmodellen en modefotografen die aan reclamecampagnes meewerkten, is indrukwekkend: Elle MacPherson, Eva Herzigova en Alessandra Ambrosio of Terry Richardson en Steven Klein.

pinko1

Fantastisch is de nieuwe hybrid shop met het beste van online én real life winkelen. In de boetiek blader je door een virtuele catalogus en stel je op groot scherm je persoonlijke outfit samen. Wat niet in de winkel te koop is, bestel je en krijg je toegestuurd. Een droom voor wie graag experimenteert.

www.pinko.com

5/

STÉPHANIE ANSPACH

Na een opleiding aan een Brusselse modeschool waar ze zich nooit echt thuis voelde, sloeg deze 24-jarige Brusselse ontwerpster al snel haar eigen vleugels uit en lanceerde in 2013 haar eigen merk. Haar liefde voor rap vertaalt zich in minimalistische collecties die op het eerste gezicht redelijk ‘nonchalant’ zijn uitgewerkt, maar onveranderlijk teruggrijpen naar ambachtelijke tradities. Een mooi voorbeeld daarvan is de bekende jas in neopreen die is afgeboord met prei in kruissteek: een knipoog naar het ‘healthy’ tijdperk waarin wij leven.

Haar ‘mode’ is androgyn, fris, modern, vlot draagbaar en altijd gewapend met een contrast. De vrouw die dit draagt, is nonchalant en chic, zacht en sterk, ondernemend en reislustig, en wil anders zijn. Breiwerk, grof katoen, gecoat katoen, corduroy, jersey of bedrukte zijde: de edele en gespecialiseerde stoffen vullen elkaar aan en bundelen zich tot een casual, sensuele en rebelse look à la Jane Birkin waardoor Stéphanie Anspach zich graag laat inspireren.

www.stephanieanspach.be

6/

UNIFORM

Passie voor mode en exclusiviteit voeren het hoge woord in de prêt-à-porterboetiek voor mannen van Alexandre Vermeersch die vlak bij het Brugmannplein is gelegen. Ook de Art Nouveau-sfeer nodigt er de man uit om bij UNIFORM de mooiste kledij te vinden die vertrekt vanuit de Parijse en Milanese trends. De moderne en verfijnde stijl is niet te klassiek, noch te gesofistikeerd en zweert bij een mix van ontwerpen ‘made in Italy’.

Er is keuze uit heel veel stoffen en pasvormen. Deze kleedkamer, die zich onderscheidt door zijn originaliteit, biedt exclusief voor Brussel merken van ‘very gentlemen’-ontwerpers aan, zoals Paul Smith en Marchand Drapier, alsook trendy labels die elke hipster uit de omgeving zeker zullen aanspreken.

www.uniform-menswear.com

7/

WAX

Sinds 1998 vaart het Belgische label Wax onverstoorbaar en in alle stilte zijn eigen koers. En dat loont. Wax is immers uitgegroeid tot een vaste waarde met een eigen gezicht, dat in tegenstelling tot veel andere merken niet overdreven gretig inspeelt op de hippe trends van het moment.

Het verkiest om in het middensegment rustig zijn eigen ding te doen en richt zich daarbij vooral naar 35-plussers. Zo blijft Wax graag uitpakken met unieke prints en kleuren, zelfs als de heersende trends sobere tinten of uni’s voorschrijven. Dat levert elk seizoen weer een brede collectie op met zowel vlotte en elegante kleren, als stukken voor wie meer van een wat rebelsere of sportievere chic houdt.

Opvallend sterk punt: Wax streeft altijd resoluut naar een fantastische pasvorm voor alle maten. De aangenaam zittende kleren in vloeiende Italiaanse stoffen zijn dus even flatterend in maat 36 als in maat 48. Een levendig en ongecompliceerd merk voor echte vrouwen.

www.waxcollection.be

8/

VINCENTI

Bij Françoise van den Eynde springen de eyecatchers van de kwaliteitsmerken en de eigen favoriete stukken in het oog omdat ze ad rem zijn, kleurrijk, fris en charmant. Zij doen dit ook door hun vernieuwend karakter en hun leuke looks, met af en toe een vleugje humor.

Deze shop kleedt de klant van kop tot teen op een stijlvolle manier zonder in te gaan tegen de verlangens. De kleding en de accessoires zijn zonder meer chic en altijd interessant. Dit verklaart dat de reputatie van deze boetiek zich tot ver buiten de contouren van de Naamsestraat – zeer aangename winkelwijk, trouwens! - uitstrekt.

De prêt-à-porter wordt perfect aangevuld door bangle armbanden van Mya Bay en Eva Krystal, kettingen van Yz’Bel en door andere, meer uitgesproken etnische labels. Stuk voor stuk originele ontwerpen. De nec plus ultra zijn de dameshoeden die opnieuw aan populariteit winnen, met de eigentijdse creaties op maat van het huis Vincenti. Deze kunnen ook worden afgehuurd voor een dag, een weekend of langer. En dat is nieuw!

www.vincenti.be

9/

VIRGINIE MOROBÉ

Het gloednieuwe Belgische schoenenmerk ‘Morobé’, dat in 2015 door Virginie Morobé gelanceerd werd, combineert de bohemian spirit en de rock-’n-roll attitude met Aziatische, futuristische en metallic invloeden. Space age boots, gladiatorsandalen in zandkleuren, cowboylaarzen, stiletto’s in patchwork, Dallas sneakers…

morobe2

Voor haar eclectische creaties kiest deze ontwerpster en voormalige Gentse rockster uitsluitend natuurlijke materialen. Het design is elegant, statisch, exact. Geen schreeuwerige kleuren, maar zilver, zwart, wit, marine, roest, nude of amandel.

‘Het zijn de schoenen die een geisha zou dragen op een ruimtereis of een zigeunerin op een zwerftocht in volle woestijn’, lacht Virginie. ‘Femme fatale’, rebels, hippie, romantisch of gewoonweg vrouw: ook u bezwijkt gegarandeerd voor de verleidingen van Morobé!

www.morobeshoes.com