Alweer een verse portie ‘nieuw gezicht van’ nieuws. Website Style.com maakte vandaag bekend dat Erykah Badu het nieuwe gezicht van Givenchy’s lentecampagne wordt. Toch kwam het nieuws niet helemaal onverwacht. Ontwerper Riccardo Tisci lichtte gisteren al een tipje van de sluier op door een ‘selfie’ met Erykah Badu op zijn Instagram-account te posten.
“Ze is een icoon en een van de best geklede vrouwen die ik al tegengekomen ben in mijn leven, ze heeft echt een gave voor proporties en kleuren. Ik denk al lang aan haar voor mijn lente-zomer collectie van 2014.”, vertelt Riccardo Tisci aan Style.com.
“Al drie seizoenen lang werk ik met mensen die iets uitdrukken: het zijn artiesten, mooie vrouwen, stijlvolle vrouwen of modellen in wie ik echt geloof. Het is alsof ik een familiefoto maak,” voegt hij daar nog aan toe.
En wat een prachtig idee, Riccardo! Wie is er beter dan Erykah, de priesteres van de neo-soul, om de sterke vrouw te vertegenwoordigen die tegelijkertijd ook gevoelig is? Ze is een vrouw die “perfect weet hoe ze zich sterk, elegant, en verhullend moet kleden. Die sterke kant is echter vaak verraden door een teder detail: een broze sluier over haar gelaat, bloemen die haar kleding bedekken, een transparant stuk over de schouder of bovenaan haar benen, een onschuldig patroon…” zo zegt modejournaliste Sylvia Jorif in een mooi portret over Erykah in ELLE France.
Het is een grote stap voor Tisci, die ook Joan Smalls, Maria Borges en talloze andere zwarte modellen tot zijn muze doopte. Want zoals hij – heel terecht – zegt: “mensen kunnen zo avant-garde zijn, zo open voor nieuwe dingen, maar tegelijkertijd ook niet, want mensen maken nog altijd een probleem over huidskleur.”
Een bijdrage van stagiaire (CVT)