Veertien jaar geleden ontwierp Murielle Scherre wat later haar stokpaardje zou worden, de populaire “Fast Girls” beha. Het was haar pronkstuk, tot modeketen H&M er een spotgoedkope versie van maakte… 

Een vaste klant van La Fille D’o, het lingerielabel van Murielle, ontdekte een beha op de webshop van H&M die toch verdacht veel op “Fast Girls” leek. Ze sloeg alarm en eenmaal Murielle de beha besteld had, bleek die – tot haar grote verbazing – een exacte kopie te zijn van haar ontwerp: diezelfde driehoek, beugel, bandjes. Het ging zo ver dat ze een “zoek de 7 verschillen”-spotfilmpje op Instagram Stories postte.
schermafbeelding-2016-09-15-om-10-58-37
H&M biedt de beha voor 19,99 euro aan, terwijl het originele exemplaar van Scherre 110 euro kost. Scherres prijsverschil is te wijten aan de materiaalkeuze (duurzaam!) en het feit dat ze de kosten voor het productieproces in België moet drukken.
Het doet haar dan ook enorm pijn als ze ziet hoe fast fashion ketens spotgoedkope versies maken die consumenten na enkele maanden al weggooien: “Dat is het laatste wat ik wil beogen. Ik investeer in duurzame materialen met als gevolg dat je mijn beha’s kan dragen tot wel 7 jaar in tegenstelling tot lingerie van zo’n keten”, klinkt het aangedaan.
En nu?
‘Ik ga geen oorlog beginnen tegen H&M. Ik heb er noch het budget noch het bereik voor. Maar hoe kan ik als kleine zelfstandige aan de mensen duidelijk maken dat ik eerst was?
Zara
Het is niet de eerste keer dat een modeketen een trend kopieert. Herinner je je het grote patch schandaal nog?  Grote modeketens als Zara, H&M en Pull & Bear verkopen trends aan kleine prijzen. Zulke grootketens slagen er in elke week nieuwe knock-offs in de rekken te hangen. Het gaat vaak stukken die erg hard lijken op de originele creaties van ontwerpers. Tot groot ongenoegen van die laatste natuurlijk.