Rebels & Records

Zo raakte het label steeds meer in het vaarwater van de tegencultuur terecht. Toen het in 1967 haar nieuwste model, de 505, introduceerde, duurde het niet lang voor dat werd opgeëist door rocksterren, hippies, tieners en amokmakers in het algemeen. The Rolling Stones plaatsten een beeld van een 505 kruis op de cover van hun plaat Sticky Fingers en plots stond Levi’s synoniem voor de culturele revolutie die het hele Westen in haar greep kreeg. “Mode is een belangrijke spiegel van de tijdgeest,” gaat Panek verder. De rijzende jeugdcultuur, het politiek activisme, de drugs, de muziek en de vrije geest van toen beïnvloedden de mode. De manier waarop je je kleedde, werd meer dan ooit een manier om je filosofie en individualiteit uit te drukken, het feit dat je je niét liet vangen door conformisme. Vandaar dat het er zo creatief aan toe ging. Jeans stond voor de jeugd, maar ieder droeg hem afzonderlijk op zijn of haar manier: kleuringen, pins, patchwork, customization waren erg belangrijk. Je jeans werd eigenlijk je uithangbord, een canvas van je persoonlijkheid.” Daarom staat er bij V&A ook een typerende Levi’s tentoongesteld: de pijpen zijn verbreed met bandana’s, de billen volgeplakt met vrolijke stukjes stof, de lussen zijn vervangen door linten, zelfs de knopen moesten eraan geloven. Eigenlijk blijft er van het oorspronkelijke denim niet veel over, maar net dat maakt er ironisch genoeg een typische sixties jeans in al haar glorie van!

levis-501-woodstock-1965

Woodstock in 1969, het meest iconische muziekfestival ooit.

cover-sticky-fingers

De cover van het Rolling Stones album Sticky Fingers, een Levi’s 505 met rits.

schermafbeelding-2016-09-15-om-17-22-00

Als het maar uniek is…