The Green Jeans? 

Alles went echter, ook de schokfactor van een customized broek met bloemetjes. In de jaren zeventig, tachtig en negentig zouden nog honderden beroepsrebellen zich in jeans hijsen. Bij de val van de Berlijnse muur, ontdekte de wereld vol ontzag dat jongeren aan beide kanten van de muur steeds dezelfde Levi’s broek hadden gedragen. Debbie Harris, David Bowie , Susan Sarandon en Geena Davis in Thelma in Louise, Bruce Springsteen, TLC, Kate Moss die in volle nineties niets tussen haar blote kruis en haar Calvin wilde laten komen,…: de iconische blue jeans momenten zijn talrijk. Eens het zeemzoete popstelletje Britney Spears en Justin Timberlake in 2001 de American Music Awards rode loper betrad in matching denim looks, was de cirkel duidelijk rond: de jeans verloor zijn rebelse imago en werd de standaardbroek voor groot en klein, jong en oud, braaf en minder braaf, zelfs mens en dier –ja, ook Tinkerbell Hilton werd in de vroege nillies in denim outfitjes gespot…

brotney-justin-denim

Niet dat het kledingstuk saai is geworden, Paneks woorden blijven gelden: “mode weerspiegelt de tijdsgeest”. Voor elk decennium valt wel wat te zeggen, maar vandaag stelt zich de vraag: in welk museum zou de jeansbroek-van-2016 binnen vijftig jaar worden tentoongesteld? Welke strijd moet in dit tijdperk worden gestreden? Het antwoord: een strijd die de aloude blue jeans groen kleurt! Mode bevindt zich op een keerpunt, haar grondvesten worden langs alle kanten in vraag gesteld: bestaan er nog wel seizoenen? Hoe houdbaar is fast fashion? Waarom moet het allemaal zo snel gaan? In welke omstandigheden worden onze kleren gemaakt? Produceren we er niet teveel? Waarmee worden ze eigenlijk vervaardigd? Ecologische, duurzame mode staat op de agenda, en dat zal ook de jeansbroek geweten hebben. De productie van denim, zo blijkt, is extreem belastend voor het milieu, meer dan die van andere kledingstukken. Vooral water is een schaarse bron die, van de katoenplantages die het ruwe materiaal leveren tot het kleurproces van de stof, in gigantische mate wordt verbruikt en vervuild. Het komt er voor bedrijven als Levi’s dus opnieuw op aan zich aan te passen. Het label werkt actief (mee) aan initiatieven die de ecologische voetdruk van het hele productieproces proberen verkleinen. En daar is het niet alleen in. Tal van jongere denimlabels, G-Star bijvoorbeeld, gedragen zich als waardige kinderen van deze tijd en zetten de milieuproblematiek op de agenda. Muziekicoon Pharrell Williams, mede-eigenaar van G-Star, drukt met zijn jeans niet zijn individualiteit of rebelse attitude uit, wel zijn zorgen om de planeet. De ster zette een programma op poten dat zee-afval recycleert tot denim. Een goed begin, al valt er nog een lange weg af te leggen.

En zo schippert de jeansbroek opnieuw door woelige, deze keer vervuilde, wateren. Benieuwd waar de stroom haar straks naartoe leidt!

pharell-williams-g-star-raw