Parijs, vroeg in de ochtend. Binnen enkele uren stelt de Italiaanse ontwerpster Maria Chiuri haar allereerste collectie voor Dior voor en er moet nog heel wat gebeuren voor dat vlekkeloos kan doorgaan.
Modellen, kappers, make-up artists en stylisten hollen achter de schermen alle kanten uit. Kleren worden een laatste keer gestoomd, haren razend strak ingevlochten en een nerveuze kapper blijft luidkeels om een zekere Hailey roepen. Temidden de gekte staat iemand te zwaaien met… een lepel. Maak kennis met Peter Philips: creatief directeur van Dior Make-up, nuchtere Belg en een man die door geen duizend modestormen uit zijn lood te slaan is. Zijn taak binnen het befaamde modehuis? Hij tekent de beautylooks voor shows en campagnes, verrijkt die campagnes met zijn creatieve visie en ontwerpt daarnaast ook de make-up collecties van Dior. Hij is het brein achter het recente succes van de Rouge Dior lippenstiften en is duidelijk nog lang niet “uit-uitgevonden”, zo blijkt uit onze babbel. Onze sympathieke landgenoot blijkt de kalmheid zelve terwijl hij honderduit vertelt over de beauty die hij voor vandaag ontwierp. Alsof hij een ontspannen weekendje uit beschrijft, en niet de looks die straks door honderdduizenden toeschouwers over de hele wereld zullen worden gevolgd. “Ik zeg altijd dat je niet moet stressen, het is maar make-up…”
Wat is het idee achter de beautylook vandaag?
“Die draait volledig rond natuurlijke, individuele schoonheid. We werken met een eclectische casting en die is eigenlijk belangrijker dan de make-up. Het is niet de bedoeling de meisjes één uniforme look op te leggen, eerder hun natuurlijke trekken te versterken en nog mooier te laten uitkomen. Dat betekent dus de huid wat bijwerken en voorzien van een mooie glans, de wenkbrauwen aanzetten en slechts een klein beetje mascara op de roots van de wimpers zetten. Het resultaat moet heel fris en puur zijn. Zo heeft Maria (Chiuri) het althans besteld.”
Hoe verloopt de samenwerking met Maria? Het is dit seizoen een première…
“Absoluut. Ik kende Maria nog niet, maar we zaten al vanaf het begin op dezelfde lijn. Grappig feit: ze wilde voor haar eerste defilé een beautylook die een veelzijdige vrouw symboliseert en dat is precies wat ik voor mijn eerste Dior show ook wilde! Het is blijkbaar de mentaliteit van een nieuw begin… Maria heeft een zeer sterke visie, ook over make-up. Ze kent het goed en houdt ervan in al haar vormen: ze heeft een dochter in de twintig en je ziet dat ze er samen veel mee bezig zijn. De ene dag verschijnt ze met nude gezicht, de volgende keer met zwaar aangezette ogen. Je ziet dat het voor haar een spel is en dat is leuk. Ik vind het ook interessant om naar haar oogpunt van vrouwelijke modeontwerpster te luisteren. Meestal bekijk ik een collectie vanuit een vrouwelijke beautyhoek, nu komt dat fashion gedeelte er ook bij. Sommige designers denken in concepten, anderen in de manier waarop ze hun modellen transformeren, zij wil eigenlijk vooral veelzijdigheid vieren. Dat verklaart ook het belang van de casting vandaag. Niets sluit echter uit dat ze volgende keer zwaar opgemaakte vrouwen wil zien.”
Je werkt ook veel samen met andere powervrouwen: de Dior gezichten! Ik denk aan Natalie Portman, Jennifer Lawrence en Bella Hadid.
“Het is inderdaad een samen-werking, een conversation eerder dan dictation. Ik zal nooit iemand een look opleggen en wanneer ik aan een nieuwe collectie werk, houd ik ze goed op de hoogte over wat het wordt. Voor de campagneshoots laat ik ze bijvoorbeeld kiezen uit een reeks tinten en motieven waarvan ik weet dat ze een groot publiek zullen aanspreken, maar daarbinnen hebben ze altijd de keuze.
Op Youtube zijn veel tutorials te vinden waarop je Bella opmaakt. Sommige make-up artists houden hun kennis liever voor zichzelf…
“Dat is het leuke aan meisjes als Bella en haar zus Gigi, Georgia May Jagger en al die andere zogenaamde instameisjes. Ze zijn ten eerste zeer professioneel, dat moet gezegd worden. Ten tweede zijn ze opgegroeid voor de camera en dus erg op hun gemak. Ze spelen met social media alsof ze nooit iets anders hebben gedaan en dat vind ik mooi: je merkt echt dat ze geen drempels kennen. Ik vind social media persoonlijk geweldig omdat ze make-up toegankelijker maken. Vrouwen zijn veel beter geïnformeerd dan vroeger en leren online allerhande technieken. Make-up was vroeger een stressfactor, het moest snel gaan en was vooral bedoeld om uiterlijke ‘problemen’ op te lossen. Tegenwoordig merk je dat alles veel meer ontspannen is, vrouwen durven ermee spelen en dat is grotendeels te danken aan de rijke informatiebron die social media zijn. Ze leren daar technieken doe vroeger enkel voor de pro’s waren, denk maar aan contouring. Soms verrast het me zelf ook: toen ik de Rouge Dior lijn van een grijze tint voorzag, was dat vooral een statement. Ik dacht niet dat het zo’n succes zou worden, maar het bleek binnen de kortste keren uitverkocht! Klanten gebruikten het om nuance in hun rode lipstick te brengen, een techniek die ze vijf jaar geleden nooit hadden gekend.”
En wat is jou rol daar dan in?
“Ik creëer de nieuwe producten waarnaar de beter geïnformeerde klanten verlangen. Vroeger werd me de vraag gesteld hoé je problemen moest oplossen, vandaag weten vrouwen dat al dankzij internet en gaat het om wààr je de juiste producten voor één bepaalde techniek kan scoren. Ik verschaf ze de instrumenten die ze nodig hebben, cosmetica die vroeger enkel door professionals werden gebruikt, de zogenaamde pro-producten. Dat valt ook op in mijn recente collecties: ze bevatten make-up die veelal met de backstage gelinkt worden. Dat ging eerder om grijze lipstick tinten, deze lente draait het allemaal om gradaties: lipstick met twee tinten, lippenpoeders met lichte en donkere schakeringen, poeders die zich aanpassen aan verschillende teints, de lippenscrub, enzovoort. Het is belangrijk om vrouwen de mogelijkheid te bieden met make-up te spelen.”
En hoe zit het met die lepel? Is dat ook voor een speciale techniek?
“Inderdaad! Die gebruik ik om de ogen van Aziatische meisjes aan te zetten… Zij hebben vaak erg rechte wimpers en daarop kom je met een wimperkruller niet ver. Ik gebruik de lepel zoals je een mes zou hanteren om een cadeaulintje te krullen. Dit soort verschillen brengt ook een vraag naar specifieke producten met zich mee. Met een dikke mascaraborstel bekom je op Aziatische wimpers helemaal niets, je hebt fijne borsteltjes nodig en dus bestaat de Designer Mascara, één van onze bestsellers, bijvoorbeeld in verschillende vormen.
Het is voor make-up dus moeilijk om in globale termen te denken?
“Eigenlijk wel, de noden en voorkeuren verschillen over de hele wereld en soms spelen verrassende factoren daarin een rol. Het klimaat heeft bijvoorbeeld een groot impact op de werking van cosmetica: opnieuw in Azie reageert de luchtvochtigheid bijvoorbeeld niet goed met foundation. Dat heeft dus niets met type huid te maken: een Chinees meisje wiens foundation in Europa netjes blijft zitten, kan met hetzelfde product in haar thuisland plots problemen krijgen omwille van het verschillende klimaat. Vandaar dus de populariteit van de eerder layering techniek daar. Er is ook sprake van culturele verschillen. In China zijn goud en rood bijvoorbeeld een statussymbool, vrouwen schrikken er niet voor terug met gouden lippen naar buiten te komen. Goud is ook erg flatterend voor een Aziatische teint.”
Winter is coming, althans in Europa. Hoe moeten wij die overgang op het vlak van make-up maken?
“Ik denk dat het vooral om een strengere verzorgingsroutine zal gaan. Het is belangrijk je huid goed voor te bereiden op het weerverschil en die ‘s morgens van voldoende bescherming te voorzien, maar ook elke avond grondig te reinigen en opnieuw te voeden. Veel make-up heeft tegenwoordig een voedende werking en dat is maar goed ook. Verder kan ik alleen maar de clichés bevestigen: eet goed, drink goed, rook niet. Ik ben zeven jaar geleden gestopt met roken en voel echt het verschil. De schade die is toegericht, is gebeurd, haha, maar voel en zie toch het verschil!”
Kan je nog eens opsommen hoe je specifiek voor de look van vandaag te werk ging?
“Op de huid pas ik een proces van 3 stappen toe: eerst breng ik Diorskin Forever & Ever Wear primer aan, dan de Diorskin Fluid foundation, rond de ogen komt er Dior Flash Luminizer concealer en tenslotte fixeer ik met Diorskin Forever & Ever Control poeder . Dit is de zogenaamde millefeuille tecniek, overgewaaid uit Azië waar ze, door die slechte reactie met het vochtige klimaat, veel aan layering doen. Vervolgens breng ik een lichtgevend rozig poeder, Diorskin Nude Air Colour Gradation, aan op de jukbeenderen en ogen, bedoeling is dat die zich goed met de huid vermengt, geen onnatuurlijke opstapeling van glitter. Wenkbrauwen laat ik voor de meeste meisjes zoals ze zijn, behalve als er bijvoorbeeld een gap is. Voor de mond gebruik ik een gloednieuw product waarop ik nu al dol ben: de Lip Sugar Scrub, die dode huidcellen verwijdert. Eens dat is gebeurt, komt er een laagje Lip Glow Pommade over. Die laatste zullen we net voor aanvang van de show neutraliseren met wat poeder. Voor de nagels beroep ik me op de klassieke Diorlisse Abricot.”
Opgemaakt staat netjes…:
(Beeld: Eva Vlonk)