Het is officieel: de temperaturen zijn onder het vriespunt gezakt en dat betekent heel wat tijdverlies 's morgens voor wie de wagen moet bovenhalen. Bedampte ruiten, dichtgevroren deuren en een voorruit die onder een steenharde laag ijs zit verborgen: het zijn kwaaltjes die we liever voorkomen. Hoe? Met deze handige tips:
Eerst en vooral: vergeet warm water! Giet géén emmer kokend water over je bevroren auto heen. Dit lijkt misschien een goede oplossing -je smelt er al het ijs mee weg- maar weet dat je, naast het ijs, ook je ruiten en carrosserie aantast. Meer zelfs: wie pech heeft, maakt een extreme reactie los waarbij de ijskoude ruiten onder druk van het hete water barsten. Game over in dat geval.
Probleem 1: de voorruit is bevroren.
Wat je dan wel kan doen tegen de ijslaag op je voorruit? Spuit er een goede dosis antivries (te koop in elk pompstation) en krab hem geduldig weg. Heb je geen ijskrabber bij de hand? Gebruik dan een bank- of andere geplastificeerde kaart.
Het zou ook helpen om de ruit preventief in te smeren met een opengesneden aardappel. De vette textuur van de aardappel maakt het naderhand gemakkelijker om het ijs los te maken. Hetzelfde geldt voor een laagje glasreiniger of zeep. Je zal er geen bevroren ruit mee voorkomen, maar krijgt het wel gemakkelijker om het weg te halen.
Probleem 2: de voorruit is bedampt
Eens je de ijslaag meester bent, stap je in en... besef dat je ruiten volledig bedampt zijn en je geen meter ziet. Dit is een reactie die ontstaat wanneer de (warme) vochtige lucht in je wagen in contact komt met de ijskoude lucht tegen de ramen. De ontwikkelde waterdamp condenseert tot minuscule druppeltjes op de ruit, die allemaal samen een soort van mist vormen en je zicht verhinderen. Je kan dit probleem aanpakken door de airco aan te draaien, maar ook gemakkelijk voorkomen door de luchtvochtigheid in de auto te regelen:
- Probeer eens een oude kous vol kattenbakkorrels een nachtje op de passagierszetel te laten.
- Of leg enkele zakjes silicagel -die je na aankoop van een nieuwe handtas of schoenen meestal in je zak vindt- op het dashboard.
In beide gevallen zullen de korrels vocht uit de lucht absorberen, waardoor die zich niet kan omzetten in bedampte ruiten...
Wat ook helpt, is de binnenkant van de vooruit preventief insmeren met een laagje shampoo of schoonmaakmiddel: het product gaat de chemische reactie van condensatie tegen.
Probleem 3: je krijgt de deuren niet open
Niets frustrerender dan niet naar je werk te kunnen vertrekken omdat je je wagen niet binnen kan... De deuren van je auto zitten bij vriesweer knel omdat het rubber dat ze verbindt uitdroogt en vastvriest. Het komt er dus op aan dat rubber soepel te houden en dat kan door het preventief in te smeren met:
- vaseline
- talkpoeder
- speciale rubbersticks die je in het pompstation koopt
Die middeltjes houden het rubber soepel, waardoor het minder snel en hardnekkig zal vastvriezen.
Eens het kwaad geschied is, heb je eigenlijk maar weinig opties. Wat er ook gebeurt, begin zeker niet als een razende aan de deur te trekken. Dit zal het rubber alleen maar losmaken of doen scheuren. Wel kan je een andere deur proberen (als het moet zelfs de kofferbak?) of het slot bewerken met lauwwarm (maar dus geen heet!) water. Het helpt ook om de deur met een haardroger op te warmen, maar weinig mensen hebben een draagbare föhn op zak...
Probleem 4: de ruitenwissers zitten vast
De ruitenwissers zijn bijzonder delicaat en krijgen 's winters met tal van vervelende kwaaltjes te maken. Probeer deze richtlijnen te volgen:
- Ijslaag op de voorruit? Probeer die er nzeker iet met je ruitenwisser af te vegen, het harde ijs zal ze beschadigen.
- Wil je niet dat de wissers tegen je ruit vastvriezen? Doodeenvoudige truc: leg 's nachts een kurk tussen beiden.
- Je kan ook de wissers zelf beschermen tegen ijs door ze in te smeren met wat zeep, shampoo of glasreiniger, kunnen ze meteen ook hun werk dubbel en dik uitvoeren en je ruiten eens goed reinigen!