ZIEN: de kerstetalages van Harrods

Gepubliceerd op 25 november 2016 door Laure Vandendaele
ZIEN: de kerstetalages van Harrods

Zijn etalages worden dagelijks door tienduizenden voorbijgangers gezien, maar buiten zijn vakgebied is Alexander Wells Greco, visual merchandiser bij Harrods, een nobele onbekende. ELLE trok naar Londen en sprak er met de man die verantwoordelijk is voor bijna zeventig van 's werelds beroemdste etalages.

foto: Eva Vlonk
foto: Eva Vlonk

'Mijn naam is Alexander Wells Greco en ik heb de beste job ter wereld', zegt de strak in het pak gehulde man met minutieus getrimde baard en uitstraling waarmee je makkelijk een balzaal vult. 'Hier, neem een zuurstok.' Aarzelend neem ik de rood met wit gestreepte lekkernij aan en ga zitten aan een tafel vol schetsen en plannen, de blauwdruk van de kerstetalages die de iconische gevel van het wereldberoemde luxewarenhuis Harrods sieren. Het is begin oktober en hoewel de herfst in Londen nog maar pas begonnen is, baadt het kantoor van visual merchandiser Alexander (34) al volop in de kerstsfeer. De voorbereiding van de kerstetalages, hét hoogtepunt van het jaar, gaat dan ook niet over één nacht ijs. Zelfs niet over twee. Niet minder dan elf maanden neemt het brainstormen, ontwerpen en opbouwen in beslag. Dat betekent dat wanneer het kerstspektakel van dit jaar is opgeborgen, Wells Greco en zijn team alweer aan de voorbereidingen beginnen. 'In mijn hoofd sneeuwt het dus eigenlijk altijd!'

U bent het hoofd visual merchandising & display bij Harrods in de Londense wijk Knightsbridge. Wat houdt die job precies in?

'Ik heb de beste job ter wereld, want het komt erop neer dat ik verantwoordelijk ben voor de look en uitstraling van het - naar mijn mening - beste warenhuis ter wereld. Ik zorg voor het ontwerp van de etalages die uitgeven op Brompton Road en Hans Crescent, maar ook voor het interieur, met andere woorden de aankleding van de verschillende winkelunits in élke afdeling.'

Dat klinkt als een behoorlijke klus!
'Dat is het zeker, maar ik doe het dan ook met hart en ziel. Het is immers zo belangrijk om voor elk merk een aparte look te creëren. Dat staat los van hoe de mode evolueert of je eigen smaak.'

Lees het volledige interview met Alexander Wells Greco in het feestnummer van ELLE België en bekijk de sprookjesachtige etalages hier.