8. En dit vindt hoofdrolspeelster Josje “Meisje” Huisman er zelf van: 

Over de vele kostuumwissels tijdens de show: “Ik maak er altijd een sport van om me tussen twee scènes door zo snel mogelijk om te kleden. Dat deed ik bij K3 ook al, toen waren de wissels echt heel talrijk. Het is een kunst op zich en ik heb er heel wat trucjes voor.

Over kledingbloopers: “Kleine foutjes zoals een open rits of zo zijn het minste van mijn zorgen. Ik ben eerder bang voor technische problemen. We beschikken over zes kleedsters, dus ik hoop dat eentje van hen zich over mij zal kunnen ontfermen…”

josje-huisman-beauty-and-the-beast-belle-gele-jurk-kostuum-emma-watson-musical

Over de voorbereiding op de rol: “Uiteraard heb ik de tekenfilm een paar keer gezien, maar omdat we nu een nieuwe versie brengen en een eigen draai aan het originele verhaal willen geven, probeer ik er ook niet teveel aan vast te houden. Daarnaast heb ik op YouTube eerdere musicalversies bekeken, kwestie van goed te weten wat ik wel en niet wilde brengen.”

Over Belle zelf: “Belle was de eerste feministische Disney heldin, mijn Belle is ook zo. Het is een rol waarin ik me herken: ik ben ook nieuwsgierig en probeer me ook niets aan te trekken van wat anderen denken. Ze is onverschrokken -anders loop je niet zomaar een eng kasteel binnen- en haar nieuwsgierigheid wint het altijd van haar angst. Dat vind ik wel een leuke eigenschap. Verder heeft ze ook nooit een oordeel over mensen, wat erg mooi is. Zo komt ze er op een moment achter dat Beest niet kan lezen en heeft ze iets van ‘oké, maakt niet uit, ik zal wel voorlezen’. Ze is gewoon een leuk buitenbeentje!”

Over haar favoriete Belle look in de tekenfilm: “Zonder twijfel de rode cape met bonten rand, die ze in de tuin van het kasteel draagt. In deze productie vind ik de look van Babette heel cool: erg strak met pluimen rond de voeten. De kostuums van de ‘objecten’ vind ik sowieso steengoed.”

Over haar favoriete scène in de musical: “Kom Erbij met Lumière, hét grote fuifnummer van de show. Ik hou van grote scènes met de volledige groep, waar je niet weet waar je moet kijken en je zelfs de dertigste keer dat je hem uitvoert nog nieuwe dingen ontdekt!”

(Beeld: Saverice