Foto's: Eva Vlonk
‘Hoe bedoel je precies?’ Drie paar ogen kijken me streng aan wanneer ik voorzichtig pols naar de positie van nagellak in de hiërarchie van de beautywereld. Denk bijvoorbeeld aan modeontwerpers, die samen met de beroemdste make-upartiesten de looks voor hun shows bepalen, en de nagels al te vaak over het hoofd zien. Ook backstage is een verschil te zien. Waar de make-upartiesten zelf met de status van celebrity flirten zijn, zijn de nagelstylistes vaak nobele onbekenden die de laatste stap in het make-upproces is stilte vervolledigen. ‘Dat was vroeger misschien zo, maar sinds 2008 is de populariteit van nagellak en nail art – ook tijdens grote modeshows – alleen maar toegenomen’, zegt Birgit Serruys, Product Development Director bij ProNails. Michaël Van de Put, creatief directeur van het label, treedt haar bij. ‘Je vindt na de modeweken trendrapporten over mode, beauty, kapsels én nagels. Ze maken steeds meer deel uit van het totaalplaatje.’ Daar is ook marketingmanager Julie het helemaal eens mee. ‘Een mooie make-uplook zonder nagellak, dat kàn toch niet?
We zitten in de lounge van het hoofdkwartier in Brasschaat, waar het op een vrijdag ongebruikelijk rustig is. ‘Na intense weken hebben we gisteravond zomercollectie voor 2017 helemaal afgerond. Alle coloristen hebben een dag vrijaf genomen’, zegt Birgit. Geen coloristen, betekent geen pottenkijkers in het laboratorium waar ik straks zelf mijn eigen nagellak zal samenstellen. Maar voor ik aan de slag ga, wil ik nog weten hoeveel tijd het team nodig heeft om een nagellakcollectie, van idee tot flesje, rond te krijgen. Michaël: ‘Ik zit nu in de voorbereidende fase van de wintercollectie voor volgend jaar. Na een grondige trendanalyse stel ik meerdere moodboards samen die ik voorleg aan het team in het laboratorium. We bepalen samen het kleurenpalet en dan starten de coloristen uit het labo met de ontwikkeling van de kleuren. Voor sommige kleuren neemt dat amper één dag in beslag, anderen vormen een grotere uitdaging. Het ontwikkelen en nadien testen van kleuren kan weken in beslag nemen. Eens de kleur goed zit, is het tijd voor de zonnetest waarbij de formule gedurende drie weken getest wordt op dekking en verkleuring. Algemeen kan je zeggen dat het een paar maanden duurt om alles rond te krijgen.’
Name dropping
Eens de knappe koppen uit het labo de kleurtjes van morgen ontwikkelden, is het tijd voor het leuke werk: een passende naam verzinnen. De tijden waarin nagellak enkel een nummer droeg, behoren immers tot het verleden. ‘Die kiezen we tijdens brainstormsessies’, zegt marketingmanager Julie die sinds enkele maanden de ProNails familie vervoegde. ‘Tijdens die sessies steken we de koppen samen, gaat het gordijn van de vergaderzaal dicht en laten we ons inspireren door de moodboards van Michaël. Er wordt met kernwoorden gegoocheld en de suggesties voor grappige namen vliegen in het rond. Ik verzon onlangs mijn eerste naam voor een prachtig zalmroze uit de volgende lentecollectie. Maar wat het geworden is, kan ik nog niet verklappen. ‘Julie is daar heel sterk in’, zegt creatief directeur Michaël, zelf de geestelijke vader van een 300-tal kleuren. Sinds de oprichting in 1981 bracht ProNails bijna 400 kleuren op de markt. Eén favoriete kleur kiezen is dan ook moeilijk. ‘Een klassiek rood, zoals The Red Canapé, is altijd mooi. Het is een van onze populairste kleuren. Zelf heb ik elk seizoen een andere favoriet, onze collecties sluiten altijd dicht aan bij de heersende modetrends en die veranderen ook elk seizoen. Momenteel is Aged Cognac, een verrassend bruine nagellak met subtiele goudglans mijn favoriet uit de wintercollectie.’ Ook voor Birgit is rood dé populairste kleur bij uitstek. ‘Al zit je met een mooi nude ook altijd goed’.
De naakte waarheid
Mooi en elegant op de nagels, zo’n nude tintje, maar niet eenvoudig om te maken. ‘Dat komt omdat pastel- en nudetinten veel wit en dus grote titaniumdioxide moleculen bevatten. Door de grote moleculen kan het licht – zeker bij lak op gelbasis – minder goed doordringen waardoor de formule moeilijk uithardt. Ook het verdampen van solventen, verantwoordelijk voor het drogen van nagellak, gebeurt hier moeizamer waardoor die meer tijd nodig heeft om te drogen’, zegt Birgit. ‘Ook fluokleuren zijn een uitdaging omdat wettelijk gezien niet alle pigmenten in cosmetica gebruikt mogen worden. Gelukkig zit er momenteel weinig fluo in de mode en moeten we ons daar de komende jaren geen zorgen over maken’, lacht Michaël. Terwijl de twee dieper ingaan op de chemische geheimen achter complexe nagellakformules en ik met moeilijke termen om de oren geslagen word, begint het in mijn hoofd te duizelen en even voelt het alsof ik te lang aan open nagellakflesjes heb gesnoven. Waar komt die typische nagellakgeur eigenlijk vandaan? ‘Nagellak is gebaseerd op solventen en moet daarom – in tegenstelling tot een gellak – niet uitharden onder een lamp. Als je lang genoeg wacht, verdampen de solventen, die ruik je. Nadien wordt de nagellak hard. Er wordt geëxperimenteerd met nagellak zonder solventen maar die drogen moeilijk en dat wil de consument natuurlijk niet. Verder zijn er merken die met maskeeringrediënten werken maar we merken toch dat de typische nagellakgeur de consument niet afschrikt’.
Toekomstmuziek
Geurvrije lak, een formule op waterbasis of een nagellak met glitters die zich wél makkelijk laat verwijderen, wat heeft de toekomst in petto? ‘Wij brachten onlangs de nieuwe Longwear Nail Polish, een semi-permanente lak die niet moet uitharden onder lampen, op de markt. Die blijft zeven dagen zitten, een mooie vooruitgang. We organiseren regelmatig focusgroepen met consumenten en nagelstylisten in de hoop dat daar verrassende ideeën uit voortkomen. Maar eigenlijk is er aan ideeën geen gebrek, het is vooral de ontwikkeling die tijd vraagt’, zegt Birgit. ‘Nagellak maken blijft een chemisch proces maar we zijn altijd op zoek naar manieren om het zo gezond, zo natuurlijk, resistent mogelijk te maken’, vult Michaël aan. ‘Onze producten zijn ‘Big 5 Free’ en dat vinden we heel belangrijk.’
Hoe het is om zelf een nagellakkleurtje te ontwikkelen, lees je in het decembernummer van ELLE België