Demna Gvasalia, de rebel die zelf verklaarde dat hij van plan is de modewereld binnenste buiten te keren, is door Business of Fashion uitgeroepen tot persoon van het jaar. In Januari 2016 stond hij al op de cover van BoF, nu sluit hij het jaar dus af met deze nieuwe titel.
Dit zijn de belangrijkste dingen die je moet weten over deze out-of-the-box designer:
#1. Demna Gvasalia is 35 jaar en geboren in Georgië. Hij droomde ervan om mode te gaan studeren, maar zijn conservatieve ouders zagen erop toe dat hij een diploma internationale economie aan de Tbilisi Staatsuniversiteit behaalde.
#2. In 2001 besloot Demna Gvasalia alsnog voor zijn droom te gaan en begon hij de studie modeontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen #TeamBelgium. Aangezien hij geen geld had, grapte hij dat hij vier jaar lang tonijn in blik heeft gegeten om stof voor zijn collecties te kunnen betalen.
#3. Nadat hij ervaring opdeed in de ontwerp studio’s van Louis Vuitton en Maison Martin Margiela, richtte de Georgiër zijn eigen label op: Vetements. Een project dat met een groep vrienden begon vanuit zijn appartement in Parijs.
#4. Amper twee seizoenen na de lancering van Vetements, was het al het meest besproken label van het modelandschap en werd de designer geselecteerd voor de LVMH young designers award.
#5. Samen met muze/stylist Lotta Volkova, is Demna Gvasalia persoonlijk verantwoordelijk voor de populariteit van de post-sovjet look. De modewereld is in de ban van deze provocatieve, rauwe en bijna lelijk te noemen esthetiek. De aantrekking is voornamelijk te danken aan het exotisme dat het geïsoleerde Oostblok nog steeds uitstraalt.
De look zelf is een interpretatie van de Westere cultuur door de geïsoleerde Oostblok underground scène. In het voormalige communistische gebied kregen jeans, coco-cola en logos een mythische status. In combinatie met de atmosfeer van vervallen gebouwen, en vergane infrastructuur ontstond er een interessante mix: de post-sovjet look, een incoherente mix van westerse logos, communistische constructivisme en een vleugje ironie.
#6. Demna Gvasalia zou zelf de Vetements prijzen niet willen ophoesten, die liggen rond de 700 euro voor een sweater en 3.500 euro voor een lederen jacket.
#7. De ontwerper houdt er absoluut niet van als er naar de Vetments stukken wordt verwezen als ‘heel Margiela‘. Want in tegenstelling tot Margiela, werkt hij niet met een concept. Een no-nonsens attitude, die erg geapprecieerd wordt in het huidige modeklimaat. Zelfs Donatella Versace praat nu over ‘de realiteit van kleding.’
#8. Omdat ze voor de Vetements show niet genoeg vrouwelijke modellen vonden, lieten ze enkele mannen de rest van de collectie showen.
#9. Sinds de herfst 2015 staat het enfant terrible aan het hoofd van Balenciaga als creatief directeur. Het contrast tussen Balenciaga en Vetements kan niet groter zijn, terwijl de stoffen van Balenciaga speciaal door Abraham in Zwitserland ontwikkeld worden en bestaan uit de hoogste kwaliteit zijde, knetteren de synthetische Vetments stoffen van de statische elektriciteit wanneer ze over de runway gaan. Demna Gvasalia moet zich dus mentaal in twee splijten om de twee lijnen te tekenen.
#10. De beruchte DHL t-shirt ontstond uit frustratie over DHL leveringen. Uiteindelijk vroeg de ontwerper zich af, waarom er niks van DHL in de collectie zat, aangezien de dienst zo’n groot deel van zijn leven uitmaakte. Na onderhandeling gaf DHL Vetements de copyright voor hun logo in ruil voor 20 t-shirts.
(stagiaire: Isabelle Leempoels)