Koopjesperiode of niet, hier shop je het hele jaar door je favoriete beautyproducten aan outletprijzen.

fw201601-17-pillowfightv1

In outletdorpen kan je niet langer alleen terecht voor kleding, accessoires en keukengerei. Steeds meer beautymerken vinden hun weg naar de winkelparadijzen waar koopjesjagers hun hartjes het hele jaar kunnen ophalen.

Zo opende in Maasmechelen Village ‘The Cosmetics Company Store’ waar een pak merken uit de Estée Lauder Group hun producten aan zachtere prijzen aanbieden. Je vindt er onder meer make-up van Bobbi Brown, Smashbox, Lab Series, Clinique maar evengoed huidverzorgingsproducten van Origins en La Mer. Maar ook wie op zoek is naar een nieuw parfum kan hier terecht.

 L’Oréal, moederbedrijf van onder meer Maybelline, Elsève en Garnier, heeft al geruime tijd een outletwinkel in het Nederlandse Roermond. Maar ook The Body Shop en L’Occitane bieden hier overstock  en spullen uit vorige collecties aan.

Maar hoe zit het met de houdbaarheid van die beautyproducten? Kleren kunnen uit de mode raken, maar zullen je huid niet irriteren als ze te lang ongedragen aan een kapstok hebben gehangen. Bij beautyproducten met een beperkte levensduur ligt dat natuurlijk een tikkeltje anders. Gaat beautyshoppen in outletdorpen gepaard met de nodige risico’s? Volgens een woordvoerder van The Body Shop moet de klant zich geen zorgen maken. Het zijn immers geen ‘oude’ producten die in het outletshop terechtkomen. “Ons assortiment wisselt regelmatig en dus belanden lijnen en producten die uit het assortiment gaan in de outletwinkels. Maar we bieden er soms ook ons reguliere aanbod skincare, bad & body, producten voor mannen, parfums en binnenkort ook make-up aan. Het outlet-assortiment wisselt regelmatig op basis van beschikbare voorraad.” En hoe zit het met de houdbaarheidsdatum van de producten? “Wij houden de codes op de producten die gelinkt zijn aan de productiedatum zeer goed in de gaten. Er worden dan ook nooit producten verkocht die over datum zouden zijn. Voor de producten in de outletwinkels gelden dezelfde regels als voor de producten die in reguliere winkels worden verkocht.”

Ook in ‘The Cosmetics Company Store’ belandt overstock in de rekken. “Dit is een goede manier om het ‘waste management’ te optimaliseren en te voorkomen dat we producten zomaar moeten weggooien’, zegt Dorien Cautreels, Corporate Marketing Manager bij Estée Lauder. ‘Omdat het om beautyproducten gaat zijn we soms gedwongenom producten die gaan vervallen te elimineren, de producten die verkocht worden zijn steeds geldig en veilig.”

Dezelfde producten dus, enkel enkel een tikkeltje minder nieuw, maar aan een voordeligere prijs. Een daarvoor moet je op drukke winkeldagen de mensenmassa en hoge concentratie buggy’s met het formaat van een 4×4 voor trotseren.