Zie jij een toekomst als fotograaf zitten? Dan moet je een ticket naar Londen, Parijs, Milaan of New York boeken om eens te proeven van streetstyle fotografie!
Tijdens de modeweken krioelt het er van de prachtig geklede mensen en kom je in een sfeer terecht die je nooit ergens anders zal meemaken. Het geeft je de kans om gratis een indrukwekkende portfolio bijeen te shooten, vooral als je dan nog het geluk hebt dat een bekend gezicht voor je lens passeert, zoals de Belgische Raia Maria-Laura meemaakte. Het kan je carrière in gang zetten, maar pas op: je begeeft je niet zomaar in de ring, er gelden wel degelijk ijzersterke wetten op modieuze trottoirs en die moet je respecteren. De belangrijkste op een rij:
- Respecteer het kader van je collega’s
Niets zo vervelend als iemand die voor je lens springt wanneer je dat ene perfecte beeld wil schieten. Als je ziet dat iemand een foto wil nemen, maak je plaats of buk je je even, het is de gouden regel onder streetstyle fotografen. Nieuwkomers mispakken zich er wel eens aan en de meeste professionals zijn het erover eens: iemand die tussen een fotograaf en zijn model in springt is een volkomen amateur. Raia Maria-Laura draait al enkele seizoenen mee op de modeweken en bevestigt: “Er is wel een groot verschil tussen de klassieke streetstyle fotografen en paparazzi, die laatste zijn niet op zoek naar een mooi beeld maar willen gewoon een foto tout court van de aanwezige sterren en gaan daar heel ver voor. Ze hebben meestal weinig respect voor de anderen en duwen je gewoon omver. Het gaat hen erom zoveel mogelijk beelden met ster op te verkopen, terwijl je als streetstyle fotograaf op zoek bent naar die ene karakter foto. Ik zal niet snel iemand duwen als hij of zij in de weg staat, maar probeer altijd rustig te blijven, hoe ergerlijk het ook is. Uiteindelijk staat er dan een schouder of hand op de foto maar dat maakt soms een beeld veel mooier. Het geeft meer story.”
2. Netwerken en strategische info bemachtigen doe je tijdens de show
De venues van defilé’s zijn net voor en na de show op hun drukst en dan kan of mag je helemaal niemand aanspreken. Iedereen is gefocust en druk aan het fotograferen, maar eens alle “fotoprooien” binnen zijn, verandert de sfeer compleet: dit is het moment om te chillen, met je collega’s een praatje te slaan, zelfs samen te lunchen en al doende wat vitale informatie -zoals de locatie van de volgende show, de naam van iemand die je niet herkende, de zekerheid dat een zekere beroemdheid er zal zijn of niet- te achterhalen. Beginnelingen kunnen er ook heel wat tips voor hun eigen werk krijgen -tenminste, als ze eerder niet blunderden door de shots van hun collega’s te verpesten. Raia: “Dit is het moment waarop sfeer even kalmer wordt en je gezellig kan doen, het sociale aspect van de straat wordt dan echt wakker!”