6 december 2016. Karl Lagerfeld trakteert de wereld op de zesde (!) Chanel show van het jaar, wederom een spectaculair modefeest dat iedereen een hart onder de riem steekt. Danku Sinterkarl!
Wat? De métiers d'art collectie wordt éénmaal per jaar uitgebracht als ode aan de ambacht en het uitzonderlijke vakmanschap van de vele ateliers waarmee Chanel werkt. De lijn wordt traditioneel aan het einde van het jaar geshowd, na de prêt-a-porter, Haute Couture én cruise shows van het huis dus. Meestal gaat dit door in het buitenland, maar deze keer speelde Lagerfeld een thuismatch en ontving hij de pers in het Ritz Hotel, de plek waar Coco Chanel zelf een groot deel van haar leven doorbracht. ELLE was erbij en volgde twee dagen lang het hele spektakel, dit hebben we onthouden:
Coco Chanel verhuisde oorspronkelijk naar het Ritz omdat ze het beu was steeds te moeten opruimen na haar beruchte feestjes in eigen huis -of liever: ze kon het geklaag van haar eigen staff niet meer aan. “Het personeel is slecht gezind omdat het rommel moet opruimen van een feest waarop het niet eens aanwezig was. Het hele huishouden ligt overhoop en werkelijk alles moet opnieuw geregeld worden, heel vervelend allemaal,” verklaarde ze daar ooit over in een interview. Drie dagen Ritz bleken op zo’n moment de ideale kuur tegen een kater en tegen het slechte humeur van dienstmeisjes. Uitstapjes die door de jaren heen steeds langer gingen duren en uiteindelijk evolueerden naar een permanent verblijf in het legendarische hotel, tot aan haar dood in 1971.
Het hotel sloot de voorbije vier jaar de deuren voor een grondige renovatie en gaf bij de heropening een kleine verrassing prijs: een heuse Coco Chanel suite die volledig aan haar beroemde inwoner is gewijd. Die bestaat uit een serie kamers vol authentieke meubels en franjes in de stijl die Mademoiselle zo nauw aan het hart lagen, originele schetsen en kunstwerken aan de muur om gasten terug naar de tijd van toen te vervoeren. Lagerfeld liet de modepers hier een dag voor zijn defilé inchecken voor een exclusieve room party: het decor was adembenemend mooi!
Eigenlijk nog mooier: het kamerconcert dat Willow Smith, Pharell Williams, de Parijse band Burning Peacocks en de Taiwanese cello virtuose Nana Ou-Yang er gaven. Niets geen dranghekken of intimiderende security, gewoon een ultra exclusieve jam sessie "onder goede vrienden" -extreem goed geklede goede vrienden, dat wel. Starstruck gehalte: torenhoog! (Tussen haakjes: de lineup werd verzorgd door Michel Gaubert, dé koning van de modemuziek, met wie we eerder deze maand een interessante babbel wisten te versieren.)
's Anderendaags vond de show zelf in drie shifts plaats: Lagerfeld, zo bleek, wilde pers en klanten trakteren op een lunch, high tea en diner. Terwijl het eten en de champagne en masse werden aangevoerd in het salon en de jardin d'hiver van het Ritz, paradeerden modellen tussen de tafels. Een defilé zoals het in de goede oude tijd werd georganiseerd. Wij haalden de high tea, een zoet orgie met torens vol taartjes, sinterklaaskoekjes, healthy smoothies, genoeg champagne om alle healthy uit de smoothie te neutraliseren en kopjes thee voor de goede vorm. We liked liked liked!
Cara Delevingne keerde het modellenbestaan enkele seizoenen geleden de rug toe, maar kwam voor Lagerfeld met plezier eventjes uit vervroegd pensioen. Zij mocht de show dan ook openen en niet Lily-Rose Depp, nieuwe favorietje van de Kaiser -die overigens wel verder in de modellenparade te spotten was. Verder nog een hoop ander beroemde "kinderen van": ook Sistine Stallone, Levi Dylan, Sofia Richie en Georgia May Jagger waren van de partij.
Dan was er ook Pharell Williams die, gekroond met geweven haar en gouddraad op het achterhoofd, eigenhandig het toupetje razend cool weet te maken!!
Les Twins zorgde voor extra randanimatie. Wie? De Franse identieke tweeling Lil Beast en Ca Blaze vormt al jaren de coqueluche van de Parijse modescène. Ook buiten de landsgrenzen kunnen ze op succes rekenen en hebben ze al meerdere samenwerkingen met Beyoncé op hun naam staan. Voor deze show bestond hun taak er vooral uit de modellen te begeleiden en uit te dagen tot wervelende tango's. Of flirten met de aanwezige journalisten ook in hun briefing stond, is niet helemaal duidelijk, maar ze deden het wél met veel enthousiasme...
Over naar de collectie zelf, dit seizoen Paris Cosmopolite gedoopt. Het is een feit dat de wereld een rampjaar afsluit waarin Parijs en andere wereldsteden geteisterd werden door aanslagen en angst. Chanel laat de schouders echter niet zakken en wil een boodschap van optimisme uitdragen. De collectie is er eentje met knallende kleuren, veel glans, diepe decolletés en glitterende broderies in de vorm van de Eiffeltoren. “Een statement voor het leven,” noemt de designer het zelf, eentje die rooskleurigheid nogal letterlijk moet uitdragen. Voor één keer daarom geen camelia, totembloem van Chanel, wel kroontjes van roze rozen als een voorspelling van betere tijden. Modellen dartelen voorbij in een storm van struisvogel- en marabouveren, knopen uit plexiglas, sequins, broderies, franjes, tweed en satijn. Het klassieke maatpak en zwierige silhouetten doen de klassieke Chanel vrouw alle eer aan, terwijl comfy bombers en extreem laag uitgesneden crop tops alvast zinspelen op Coachella en de andere festivals waarop de nieuwe ambassadrices van het huis zich straks laten gaan. Er hangt zomer in de lucht!