De voormalige hoeden- en accessoire-ontwerper Christophe Coppens werkt al enige jaren in de kunstwereld en maakt nu ook zijn regiedebuut in de theaterwereld. Hoewel dat voor Coppens eigenlijk ook een beetje thuiskomen is.

Vanaf 17 maart is in de Brusselse Muntschouwburg de opera Foxie te zien, een herwerking van ‘Het Sluwe Vosje’, een meesterwerk van de Tsjechische componist Janacek. Christophe Coppens ontwierp niet enkel de kostuums en decors, maar regisseerde het stuk ook.

De titel kan misleidend zijn, ‘Foxie: het sluwe vosje’, is geen schattig sprookje, maar gaat over de confrontatie tussen mens en natuur. Coppens: “Het gaat over mensen die menselijk zijn. De natuur van de mens. De mens als dier. Het onvermijdelijke. Het onontkoombare. Ik probeer dit te benaderen vanuit twee standpunten: enerzijds is er de adolescent die zichzelf, zijn seksualiteit en de wereld ontdekt, en anderzijds is er de mens van middelbare leeftijd die het onafwendbare op zich af ziet komen. Het draait rond de vraag hoe deze twee leefwerelden samenkomen, botsen, elkaar een spiegel voorhouden en tegelijk vervreemden van elkaar.”

Foxie, sluw vosje, Christophe Coppens, opera, regiedebuut, De Munt, Brussel

Campagnebeeld voor Foxie

In 2012  zegde Brusselaar Christophe Coppens de modewereld na 21 jaar vaarwel. Een beslissing die hij middels een erg emotionele brief aan de (mode)wereld bekend maakte. “Reeds enkele jaren gaat het enkel over inhouden, weglaten, minderen, voorzichtig zijn. Mijn jarenlange dilemma tussen mode en kunst zijn vandaag onverzoenbaar. Ik ben vandaag totaal kwijt wie ik ben, constant schipperend tussen wat hoort en wat moet. Er blijft zeer weinig over, en vooral, ik draai op 1 tiende van mijn capaciteiten. En dat is niet ok.” Een groot verlies voor de Belgische modewereld, maar ook voor bekende fans als Roisin Murphy, Rihanna en Grace Jones.

Rihanna, Christophe Coppens, Timbaland Grammy Party, Rihanna Knife

Rihanna met ‘sequine knife’, een ontwerp van Coppens uit 2008

Coppens trok met zijn partner naar Los Angeles waar hij zich op zijn kunst toelegde, met goed onthaalde expo’s in Tokio, Rotterdam, Los Angeles en New York als gevolg. Maar dat hij ooit naar het theater zou terugkeren, stond in de sterren geschreven. Vooraleer hij zich in de modewereld vestigde, volgde hij een opleiding als theaterregisseur en acteur.

De cirkel is rond. Ik ben begonnen in het theater, heb vervolgens gekozen om mij op andere media te concentreren. Maar de bagage van het theater, verhalen vertellen, licht, geluid, ruimte zijn steeds blijven resoneren in alles wat ik tot hiertoe gedaan heb. (…) Het is een heel omvattend gevoel om een opera op het toneel te brengen, voor het eerst kan ik alle facetten van mijn werk tegelijk toepassen. Ik voel het dan ook een beetje als thuiskomen.”

‘Foxie: het sluwe vosje’ gaat op 17 maart in première in een tijdelijke locatie van De Munt in Brussel. Daarna verschillende speeldata. Tickets en info: www.demunt.be