Belgisch modeontwerper Wim Bruynooghe is aangesteld als creatief hoofd van UCWHY, het nieuw label dat deze zomer door Anne Chapelles BVBA 32 gelanceerd wordt. Bovendien breidt hij zijn eigen lijn volgende winter uit met een mannencollectie, en werkt hij aan een online conceptstore.
Meteen na zijn afstuderen aan de Antwerpse Modeacademie lanceerde de van oorsprong West-Vlaamse ontwerper een eigen modelabel, met succes. Nu, bijna vier jaar later, is het tijd voor een nieuwe richting. Anne Chapelle, CEO van BVBA 32 die Ann Demeulemeester lanceerde en lange tijd ook Haider Ackermann in portefeuille had, steunt Bruynooghe al enkele seizoenen, niet financieel, wel adviserend. Toen ze besloot een eigen merk op de markt te zetten, moest ze niet ver zoeken naar een geschikte ontwerper. Maar wat is die UCWHY (spreek uit: you see why) nu precies?
Bruynooghe:” UCWHY is een label in het middensegment, niet te duur, maar wel door een designer getekend. We mikken op vrouwen tussen 20 en 30 jaar, voor wie UCWHY een opstapje naar designercollecties kan zijn. Samen met graficus Tom Tosseyn ontwierp ik een logo met de uitstraling van een skatemerk, niet dat de collectie er zo zal uitzien, maar het mocht wel wat cool zijn. We hadden een mooie term voor het label: pop-oriëntalisme. Een beetje stout, maar ook wat duizend-en-één-nacht, eclectisch, een beetje kitsch soms, met zowel invloeden uit Marrakesh, als uit Indië. Niets moet, alles kan. De ontwerpen zijn heel sleek, veel jersey fluweel, drapages, donker bordeaux en tinten paars en camel. Een tikkeltje seventies, maar dat zit eigenlijk in alles wat ik doe. ‘What would Dalida wear?’ (lacht)
De collectie wordt volledig in Europa geproduceerd, uit kwalitatieve, ‘travel proof’ stoffen, die niet meteen kreuken als je een paar uur neerzit. “Mensen hebben toch geen tijd meer om te strijken?”, aldus Bruynooghe.