Paris fashion week is nog niet helemaal voorbij, maar onze Belgen hebben inmiddels hun nieuwste collecties geshowd. Wij praten je bij.
De Parijse modeweek kan mits een beetje goede wil opgesplitst worden in twee delen: de eerste dagen met de kleinere, meer avant-garde namen, het einde met grote modebonzen als Chanel, Louis Vuitton en Hermès. En de Belgen, die zitten ergens tussenin. Hier de belangrijkste shows van eigen bodem:
Anthony Vaccarello bij Saint Laurent
De Italiaans-Belgische Vaccarello zette bij zijn aanstelling bij Saint Laurent zijn eigen lijn on hold. Maar fans van zijn ultra-sexy, second skin jurken hebben intussen ongetwijfeld de weg naar de Saint Laurent boetieks gevonden. De show voor volgend voorjaar baadde opnieuw helemaal in een sexy sfeertje, met korte feestjurken, broekpakken met pailletten en barokke prints.
Locatie van dienst was zoals steeds de opgelichte eiffeltoren, en niemand minder dan Naomi Campbell mocht de show afsluiten.
Dries Van Noten
Verrassing! Verbazing! Verstomming! Toen Dries Van Noten aankondigde dat zijn collectie een geheime samenwerking was met Christian Lacroix, wist het publiek niet meer waar ze het hadden. Deze twee mode-magici samen toonden een samenspel van extravaganza en draagbaarheid, van felle kleuren versus zwart, en van broderiëen en dierenprints. Very Van Noten, maar met een couturesausje van Christian Lacroix.
Maison Margiela
Hoewel officieel niet meer bestuurd door Belgisch bloed, rekenen we Margiela nog steeds bij ‘onze’ ontwerpers. De collectie onder leiding van John Galliano stond dit seizoen helemaal in het teken van uniformen. We zagen matrozen, verpleegsters en vliegeniers voorbijkomen, afgewisseld met kostuums die baadden in een jaren ’30-sfeertje.
Er was ruimte voor expressiviteit en theatraliteit – het blijft John Galliano – en die energie werd mooi samengevat in de laatste matroos, die in een nu al legendarische tred de catwalk opstampte.
https://www.instagram.com/p/B21mNX5I_Pq/
Glenn Martens bij Y/Project
Glenn Martens is sinds enkele seizoenen the next big thing in modeland en insiders krijgen geen genoeg van deze Brugse visionair. Martens beschreef de soundtrack als ‘Belle Epoque on acid’, en dat kunnen we eigenlijk ook over de collectie zeggen. De Belgische designer slaagde er wederom in om stukjes en beetjes modegeschiedenis bij elkaar te puzzelen tot een Y/Project-geheel.
Ann Demeulemeester
Sexy, sexy, sexy. Sébastien Meunier stuurde de modellen op als femmes fatales uit een erotische thriller. We zagen visnet-behaatjes, blote dijen en een overdosis glimmend leder. Alles in meesterlijk zwart, zoals we dat van Ann Demeulemeester gewend zijn.
Christian Wijnants
Wijnants, aka de koning van breigoed en prints, nam het publiek mee naar Afrikaanse oorden. We zagen prachtige kleurenpaletten, Wijnants’ versie van Ankara-prints en verrassende volumes. Onze favoriet? een driedelig pak in een duizelingwekkende print gedrukt met bubbelfolie. Geniaal.
Olivier Theyskens
Dit seizoen draaide Olivier Theyskens mode binnenstebuiten. Naden en nepen werden zichtbaar gemaakt en tonen Theyskens’ talent als kleermaker. Daarnaast kregen zijn Victoriaanse vrouwen een injectie van hedendaagse cool, met oversized zonnebrillen, torenhoge stiletto’s en lingerie-achtige setjes.
Haider Ackermann
De Belgisch geschoolde Haider Ackermann liet groepjes mannen en vrouwen opdraven in een uiterst chique tint grijs. Niet helemaal nieuw, want acteur en stijlicoon Timothée Chalamet maakte eerder furore in eenzelfde grijs Ackermann-pak op het filmfestival van Venetië. Haider Ackermann nam het genderfluïde aspect van zijn collectie dit keer minder letterlijk, kijk maar naar de ingenieus uitgesneden tops of de prachtige jurken die Adut Akech en Bella Hadid (midden) droegen. Daarnaast zagen we Oosterse invloeden in de pakken en kimono’s. Uitgepuurd, maar niet per se minimalistisch. Coherent, maar toch verrassend.