De Zweedse illustrator Mats Gustafson mocht ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Christian Dior, de meest iconische looks interpreteren. Tijdens Paris Fashion Week kwam hij het boek ‘Dior by Mats Gustafson’ signeren.
Geen betere plek voor zo’n signeersessie dan de legendarische Librairie Calignani, aan de Tuileries. Icoon zoekt icoon, zoiets. Dat het huis Christian Dior een verjaardag met een boek vol illustraties viert, is overigens geen toeval. Monsieur Christian Dior himself werkte in de jaren vijftig al met de Franse artiest René Gruau, die iconische campagnes voor de parfums en accessoires tekende.
Gustafson begon zijn carrière iets later, in de jaren zeventig, en maakte snel naam met zijn aquarellen en collages. Hij werkte ondermeer voor Yohji Yamamoto, Comme des Garçons, Hermès en Romeo Gigli en diverse internationale modemagazines.
In een tijd waarin mode- en catwalkfotografie op losse schroeven staat – iedereen is fotograaf, zo blijkt ook dit modeseizoen weer – zijn de pure en sensuele illustraties van Gustafson een verademing. Ondermeer Raf Simons en Pierre Cardin werkten mee aan de publicatie, het voorwoord is van de Franse modehistoricus Florence Müller. Een prachtig koffietafelboek.
Uitgegeven bij Rizzoli.