De Antwerpse concept store Graanmarkt 13 lanceerde onlangs haar nieuw concept: een seizoenloze, vaak ook genderloze boetiek. Slow fashion dus, met bovendien een uitgebreide lifestyle, beauty én mannenafdeling. ELLE sprak met eigenares Ilse Cornelissens.
Zeven jaar geleden opende Ilse samen met haar partner Tim Van Geloven Graanmarkt 13, in een imposant pand op de gelijknamige markt in hartje Antwerpen. Toparchitect Vincent Van Duysen zette het project naar zijn hand, restaurant, winkel, exporuimte en appartement. Sinds dat laatste in 2014 tot B&B 'The Apartment' omgedoopt werd, verscheen het in zowat elk zichzelf respecterend internationaal architectuurblad.
Jarenlang draaiden Tim en Ilse mee in het klassieke modesysteem. Elk seizoen nieuwe leveringen, nieuwe collecties die dan uiteindelijk tijdens de soldenperiode aan sterk verminderde prijzen de deur uitgingen. Slaaf van het systeem, zo zegt ze zelf, en dat was nooit de bedoeling. Dus nam het koppel afgelopen zomer een radicale beslissing: ze namen afscheid van Marni en Isabel Marant, twee grote labels die veel geld in het laatje brachten en concentreren vanaf nu op merken die op een duurzame manier werken. Met respect voor het verhaal, het vak, de materialen en iedereen die ermee te maken heeft.
Waarom nu?
Elk seizoen nieuwe collecties inkopen, de modebeurzen aflopen, jaren geleden al kreeg ik soms een ongelukkig gevoel bij die veelheid. Maar zonder dat je het goed en wel beseft, stap je mee in dat verhaal. Vandaag wordt alles veel meer in vraag gesteld: de seizoenen, het helse tempo, de manier van produceren. Het is een systeem dat zichzelf lange tijd in stand hield. Wij creëren vraag en plots moet een ontwerper zes collecties per jaar maken. Maar moet dat eigenlijk wel? Opeens krijg je het gevoel dat je niet meer je eigen baas bent. Dat het systeem baas van jou is.
Was het een moeilijke beslissing?
Best wel, bewust afscheid nemen van twee grote merken waarop je grote omzetten draait, is geen evidente keuze. Maar we hebben Graanmarkt altijd vanuit onze buik gedaan, vandaag willen we nog dichter bij ons gevoel staan. Drie jaar geleden hebben we ook het concept van het restaurant omgegooid en heel duidelijk voor meer groenten en minder waste gekozen. Dat is heel succesvol gebleken, maar de winkel bleef een beetje achterop. Want hoe sustainable was die eigenlijk? Hoe duurzaam zijn al die merken? Het is zeker niet zo dat we nu enkel eco-labels verkopen, maar ik denk wel dat we daar naartoe zullen groeien. Steeds meer merken zijn daar vandaag ook mee bezig.
Welke nieuwe merken kochten jullie in?
Copain Copines is een Belgisch label dat enkel met biokatoen werkt. Monique Van Heist kocht ik jaren geleden ook al, zij is een Nederlandse no-nonsens ontwerpster die nog steeds dezelfde kleedjes maakt als toen. Ik vind het super leuk om die nu opnieuw in te kopen. Extreme Cashmere, ook Nederlands, is seizoen- en genderloos en one size. En we hebben onze lifestyle en beauty afdeling uitgebreid. Het internationaal magazine en lifestyle merk Monocle kreeg een corner, en we haalden het Britse beautylabel Haeckels in huis. Dom Bridges is letterlijk in zijn keuken in Margate brouwsels beginnen maken met zeewier, een erg anti-oxiderend product. Een über natuurlijk merk dus.
Hoe werkt zo’n seizoenloze boetiek dan, wanneer komen er nieuwe stukken in de rekken?
De winkel is in constante beweging, afhankelijk van het weer bijvoorbeeld kiezen we wat we uithangen en wat niet. Als het buiten nog zomer is, heb je toch geen zin in winterjassen? Grote merken stuurden in juni dozen vol winterkleren op, we werden daar doodongelukkig van. Het was dan eindelijk eens schoon weer! Een stuk kan ook even uit de winkel verdwijnen, om het dan na een paar maanden, als het ons gepaster lijkt, terug te hangen. We werken aan een online shop en ook daarop willen we een beetje curator zijn, elke keer een selectie aanbieden.
Er is ook een mannenafdeling?
Ja, we merken dat onze klanten dat erg fijn vinden. Het grappige is dat mannen sowieso al een beetje seizoenloos shoppen. Een merk als Salle Privée dat altijd maar dezelfde stukken maakt, vinden mannen geweldig. Als hun lievelingstrui versleten is, willen ze gewoon exact dezelfde terug. En vrouwen kopen ook steeds vaker mannenstukken, dat gebeurt allemaal heel natuurlijk.
Jullie doen ook geen echte solden meer.
Klopt. Het eerste weekend van de officiële solden halen we de winkel leeg en verkopen we tweedehandsstukken van onze klanten. Bedoeling is dat die elk seizoen hun kleerkast opkuisen en een paar stuks kiezen waar ze afscheid van willen nemen. Voor de stukken die verkocht zijn, krijgen ze een aankoopbon, op die manier verdienen ze dus hun eigen solden. Maar we gaan onze eigen collecties dus niet aan verminderde prijzen verkopen.
Nog andere nieuwe projecten?
We willen ook zelf producten ontwikkelen, dingen die iets toevoegen aan wat we nu aan het doen zijn. We vinden niet dat we Graanmarkt 13 in een stad als Amsterdam of Londen moeten dupliceren, daarvoor is het hier een te persoonlijk verhaal. Maar we denken wel dat we internationaal een publiek kunnen opbouwen, dat via de online shop toch dicht bij ons kan zijn. Hopelijk komen die dan ook eens naar Antwerpen afgereisd, liefst om dan ook in het appartement te slapen en in het restaurant te eten. We ontmoetten de voorbije jaren zoveel interessante mensen, daar willen we iets mee doen. Met parfumeur Lyn Harris bijvoorbeeld, of Lyn Verhelst, die in Peru een brei atelier voor tienermoeders oprichtte. Samen met haar maakten we een baby alpaca trui. Maar we willen ons eerst op onze kleine kruidentuin focussen, die heeft erg veel potentieel. Ook met Seppe (Nobels, chef in het restaurant) werken we aan producten, allen geïnspireerd op de kruidentuin. Maar dat heeft tijd nodig, we laten het langzaam aan groeien. En het voelt goed zo.
Alle foto's: Frederik Vercruysse
Graanmarkt 13, 2000 Antwerpen. graanmarkt13.be