ELLE sprak Géraldine De Mey en Céline Lejeune, de twee sympathieke dames achter Belgisch kinderkleding label Bonjour Maurice.
Bonjour Maurice staat voor ecologisch verantwoorde kledij met een twist voor kinderen van 0 tot 10 jaar. Wat maakt dit merk anders? Alle stuks zijn omkeerbaar: je oogappeltjes kiezen dus zelf welke kant ze willen aantrekken. Het label opende zopas een winkel in Brussel, hoog tijd dus voor een interview...
Hoe kwamen jullie op het idee om alle kledij omkeerbaar te maken?
Door de kledij omkeerbaar te maken, kunnen we meer keuze aanbieden: elk stuk heeft een sobere en een opvallende kant. Zo kan je meer looks maken met minder stuks. Ons merk is opgebouwd rond educatieve en ecologische waarden. Het is heel belangrijk voor de psychologische ontwikkeling van een kind om zelf keuzes te leren maken: met onze kledij kunnen je kids zélf kiezen.
Hoe is de samenwerking tussen jullie ontstaan?
Via een gemeenschappelijke vriendin. We hebben een totaal verschillende achtergrond, maar wel dezelfde waarden en ideeën waardoor we een heel goed team vormen.
> > >
Welk kledingstuk moet elk kindje zéker in zijn kast hebben?
Het gilet zonder mouwen: onze bestseller. Het is een super veelzijdig stuk omdat het overal op aangetrokken kan worden: boven een pyjama, boven een kleedje of boven een t-shirtje. Als het nog een beetje groot is, kan je het boven een trui dragen. Zo kan het extra lang meegaan.
Waar wordt de kledij gemaakt?
We produceren in Portugal om verschillende redenen: ons atelier is gecertifieerd door GOT en ECOTEX: dit wil zeggen dat milieu en maatschappij worden gerespecteerd bij de productie. Bovendien willen we een goede prijs-kwaliteit aanbieden.
Hoe kwamen jullie op de klinkende naam Bonjour Maurice?
(Lacht) In Frankrijk was er een 15-tal jaar geleden een Nestlé reclame. Een kindje, Lucas, had een rood visje genaamd Maurice. Lucas had alle chocolademousse opgegeten, maar hij deed alsof zijn vis Maurice dit had gedaan. Hij zei toen tegen zijn visje: 'Tu pousses le bouchon un peu trop loin Maurice' (je overdrijft). Alle Franstaligen kennen deze reclame!
We zijn van Maurice & Co naar Bonjour Maurice gegaan: door 'Bonjour' toe te voegen wordt de naam vrolijker. En iedereen over de hele wereld kent het woord!
Tot slot: wat is de volgende stap voor Bonjour Maurice?
We werken steeds aan drie collecties tegelijkertijd. De zomercollectie is te koop, de herfstcollectie in de maak én we zijn volop bezig aan de prototypes voor de wintercollectie. We willen ons concept nog verder uitbreiden: de kledij nog ludieker maken (lacht). Ook zouden we graag een winkel openen, maar wanneer? Dat weten we nog niet.
Praktisch: Pop-up winkel, nog tot en met zondag 26 maart, Corner 41 - Rue du Chatelain 41 – 1050 - Elsene. Kledij kan je ook shoppen op de website.
(Stagiaire Maaike Geys)