Mode en hiphop hebben altijd naar elkaar geknipoogd, maar de voorbije jaren schijnt de flirt uit te monden in een heus verstandshuwelijk. Rappers solliciteren in hun lyrics openlijk naar een plaatsje op de catwalk of een collab met een befaamde ontwerper. Of de modehuizen die lokroep beantwoorden? Fo shizzle my nizzle!

Grandmaster Flash

Grandmaster Flash was een trendsetter. Hij dropte de merknaam Calvin Klein al in 1982, in zijn nummer ‘It’s Nasty’. (“Them Jeans […] huh, Calvin Klein, I gotta put on my shades ‘cause you’re makin’ me blind”) Hiphopduo Run-D.M.C. scoorde in 1986 een monsterhit met ‘My Adidas’ en de rest is geschiedenis. In de voorbije twintig jaar is het haast een verplichting geworden om songteksten op te smukken met verwijzingen naar gevestigde modehuizen als Louis Vuitton, Prada en Gucci (naar verluidt zijn dit de drie merken die het vaakst genamedropped worden). Een mooi voorbeeld van zo’n recentere songtekst is: “Louis Louis, Gucci Gucci, Fendi Fendi, Prada / Basic b*tches wear that sh*t, so I don’t even bother” van de jonge Kreashawn. De vuilspuiterij moet je erbij nemen, het blijft rap. Een positief neveneffect is dat nu ook minder bekende modehuizen (minder bekend in de hiphop-industrie althans) vermeld worden. Damir Doma, bijvoorbeeld, en Rick Owens.

Over Kanye en A$AP Rocky lees je op de volgende pagina.