Poppin’ Tags
In de nineties bevestigde je je status door te rappen over ‘money, hoes & crack’ en hoeveel van dit alles je vergaard had dankzij je nieuwe plaat. Vandaag kan je maar beter rappen over ‘money, hoes & clothes’. De mentaliteit is niet hélemaal veranderd dus. Hiphop blijft een grotendeels misogyne mannenwereld waar vrouwen vooral verheerlijkt worden om hun twerk-behendigheid.
In de gangsta rap videoclips van een decennium geleden werden honderddollarbriefjes naar halfnaakte stripperkonten gegooid (‘making it rain’, heet dat), er werd duchtig geblowd en her en der gezwaaid met een AK-47. Vandaag ligt de focus op goedgestylede silhouetten. Weg met de baggy jeans, basketbaltruitjes en bandana’s die verraadden of je East of West Coast bent. Lyrics spuien doe je nu in tailormade maatpak van Tom Ford of Rick Owens. De hedendaagse rapper loopt niet alleen te koop met zijn succes, zijn crib en zijn wheels. Ook zijn dressing komt aan bod en, niet onbelangrijk, wie kan er hoeveel ‘tags poppen’ en van welke merken. Wablieft? Nog iets wat we leerden van A$AP Rocky: “My bitch a fashion killa, she be busy poppin’ tags. She got a lotta Prada, that Dolce and Gabbana”. Prijskaartjes verwijderen van kleding dus, en liefst zo veel mogelijk. De norm is niet langer buitensporig druggebruik, maar wel buitensporig modeconsumptiegedrag.
Over Kanye’s ontwerpers-CV lees je op de volgende pagina.