De ontwerpers aan het woord

Kanye Wests laatste wereldtour ging niet onopgemerkt voorbij aan de modewereld. Zijn extravagante podiumoutfits werden ontworpen door toenmalig Maison Martin Margiela en het met edelstenen bezette masker uit de MMM-couturecollectie is ondertussen zijn handelsmerk geworden. De rapper maakte een selectie uit de meest iconische stukken van het modehuis en deze werden aangepast aan zijn danspasjes en de scenografie van zijn shows. “Zo ontstond haute couture uit couture”, klonk het bij Maison Martin Margiela. “Mode vindt vaak inspiratie in muziek, maar ze maakt ook meer dan ooit deel uit van de muziek.”

Tom Ford is minstens even enthousiast, en dan vooral over de manier waarop hij bejubeld wordt in de lyrics van Jay-Z en Rick Ross. Hoewel hij toegeeft voordien nog nooit van de rappers gehoord te hebben, is hij erg blij met de positieve reactie. “Mijn favoriete liedjestekst is ‘I don’t pop Molly, I rock Tom Ford’ van Jay-Z”, zegt hij. “Ik vind het geweldig dat hij een kick krijgt van mijn ontwerpen. Ik kleed hem al jaren en hij is een van onze beste klanten. Denk nu maar niet dat hij al die spullen cadeau krijgt hoor, ik sponsor geen enkele artiest.”

Rick Owens’ kledij is de laatste jaren van een avant-gardistisch, eerder obscuur imago geëvolueerd naar net niet mainstream. De voorliefde van rapartiesten voor de grunge-glam en urban geïnspireerde knitwear hielp Owens’ shift van niche naar street. “Wie zou niet geflatteerd zijn wanneer een man als Jay-Z een heel nummer aan je opdraagt?”, zegt de ontwerper. “Het is een bekroning van mijn werk, want het betekent dat ik echt een impact hebt op de populaire cultuur.”

Jay-z – ‘Tom Ford’
Tom Ford Tom Ford Tom Ford Tom Ford Tom Ford”