De denimwereld is in constante evolutie en wij zijn er stellig van overtuigd dat je nooit genoeg jeans in je kleerkast kan hebben. Om volledig mee te zijn: nieuwe jeans en andere nieuwtjes uit denimland.
Deens onderonsje
Voor modelabel Minimum is denim niet nieuw, maar de Denen willen er zich deze zomer extra in verdiepen. Dus sloegen ze de handen in elkaar met hun landgenoot en denimspecialist Martin Munch, die een gelimiteerde minimum_denim_collectie bedacht. De lijn bestaat uit drie modellen voor mannen en vier voor vrouwen, tijdloos maar trendy, zoals Scandinaven dat maar al te goed kunnen. De zogenaamde 'premium modal blend', het materiaal dat voor de vrouwenbroeken werd gebruikt, zou zijdezacht moeten aanvoelen. Klinkt goed.
Tussen 80 en 100€. minimum.dk
Van klompjes naar denim
Nog meer heuglijk nieuws uit het Hoge Noorden: Swedish Hasbeens, ons favoriet klompjesmerk uit Zweden, lanceert deze zomer een denimlijn. Hasjeans bestaat uit enkele 'flare' jeans in knallende kleuren en 'mom' jeans in pasteltinten. Zeker dat we voor elk paar klompjes in onze kast (zes intussen...) een gepaste broek vinden.
Tussen 159 en 179€. Via swedishhasbeens.com
Diesel experimenteert...
Italiaans denimlabel Diesel is de laatste tijd amper uit de media te slaan, denken we aan de veelbesproken 'Make Love Not Walls' campagne en de samenwerking met Naomi Campbell. Het is bovendien een van de jeanslabels die met beide voeten in de modewereld staat, al blijft denim hun core business, aldus artistiek directeur Nicola Formichetti. Onlangs stelde het Denim Lab voor, een lijn waarin experimenten met denim centraal staan. Diesel werkt hiervoor samen met experten, zoals Faustine Steinmetz, een ontwerpster die bekend staat om interessante bewerkingen van klassieke denimstukken. De debuutcollectie die ze voor het Diesel Denim Lab maakte (m/v) bestaat uit broeken, shirts en accessoires in extreme wassingen.
Prijzen tussen 199 en 899€. Vanaf eind april in de winkels en via diesel.com
... en Acne gaat back to basics
Ook het Zweedse Acne zet vanaf deze zomer de denimlijn in de verf. Onder de nieuwe noemer Acne Studios Blå Konst wordt de volledige jeanscollectie gegroepeerd. Die zal niet enkel uit een permanente collectie bestaan, met zowel voor mannen als vrouwen een baggy, straight en skinny model, maar er is ook ruimte voor experimenten. Elk seizoen wil Creatief Directeur Jonny Johansson bovendien een persoonlijke jeanscollectie brengen, voor deze zomer liet hij zich bijvoorbeeld door de Zweedse natuur inspireren. Acne Studios Blå Konst vervangt alle denim uit de bestaande Acne Studios en is daarom erg uitgebreid, van outerwear tot jurken, tops en gewone jeansbroeken.
Jeans vanaf 180€. acnestudios.com