Wat is er te zien?
Een defilé, uiteraard, met de tien modefinalisten. Daarnaast zijn er expo’s met werk van de finalisten binnen de fotografie- en accessoirewedstrijden. Ook de juryvoorzitters tonen een selectie van hun werk en we maken kennis met de Parijse kalligraaf Nicolas Ouchenir. Hij is de man die zijn sierlijk geschrift leent aan uitnodigingen van ondermeer Chanel en Chloé. In Villa Noailles maakte hij zijn bureau na.
De winnaars en wat schuift dat?
De jury was dit jaar unaniem: de Zwitserse Vanessa Schindler was met haar ‘Urethane Pool, Chapitre 2’ collectie de Grand Prix waard. Vooral haar ongewoon materiaalgebruik, vloeibaar polymeer bijvoorbeeld, en de experimentele 3-D details vielen erg in de smaak. De Grand Prix is goed voor 15000€ en een samenwerking met de couture ateliers van Chanel ter waarde van hetzelfde bedrag. Bovendien mag ze net als de vier voorgaande winnaars een capsulecollectie bij Petit Bateau tekenen. Schindler, net afgestudeerd aan de Academie van Genève, won ook de publieksprijs. Een terechte winnaar dus.
De Prix Chloé, eveneens ter waarde van 15000€, ging naar onze persoonlijke favoriet: de Duitse Gesine Försterling. Haar studie op materialen en technieken oogde prachtig. Ze experimenteerde met geweven stoffen die ze dan digitaliseerde en opnieuw als jacquards verwerkte. Een mannencollectie, maar die toch het best de Chloé-attitude – ‘cool, chic, vrouwelijk’ – in beeld bracht.
Marine Serre, française maar afgestudeerde aan La Cambre, werd door de Franse warenhuisketen Gallery Lafayette gelauwerd. Zij mag een capsulecollectie maken die in de Parijse boetieks en online verkocht zal worden. Serre’s collectie werd eerder al opgepikt door Dover Street Market, Opening Ceremony en Ssense.com en is ook genomineerd voor de befaamde LVMH-prijs.