Ségolène en Alexandra Jacmin reden een dik jaar geleden met veel toeters en bellen het modetoneel op en neem dàt maar heel letterlijk. De zusjes achter Façon Jacmin toerden het land rond in een eigenzinnig winkelbusje en verspreidden hun denim love aan honderd per uur. Het busje in kwestie staat vandaag eventjes op stal, maar dat verhindert ons niet door te dringen tot het hoofdkwartier van de creatieve tweeling.
We ontmoeten Alexandra en Ségolène op het appartement van die laatste in Brussel. Het is trouwens een uitzondering om de twee samen op de bank te krijgen, want Alexandra woont en werkt in Parijs. Zij neemt het creatieve luik van Façon Jacmin op zich, waar haar zus instaat voor de zakelijke kant van het verhaal. Twee zussen, twee steden, heel wat kilometers daartussenin: lukt dat? “Wij zijn twee tegenpolen en toch complementair,” aldus Ségolène. “We werken heel goed samen, maar hebben toch elk onze ademruimte nodig, gelukkig vertrouwen we elkaar voor de volle honderd procent. Ik vroeg Alexandra al jaren om samen iets op te richten, maar zij twijfelde. Ze werkte in Parijs voor Margiela en later voor Gaultier en stond niet meteen te springen om haar eigen project op te starten. Tot ze zich bedacht en rond kerstmis 2014 plots thuiskwam met een volledig uitgewerkt concept. Ze had de naam bedacht, een pitch opgesteld en heel wat schetsen voorbereid –allemaal stiekem. Vanaf dan zijn we actief beginnen zoeken naar financiers, distributeurs, ateliers, enzovoort en een jaar later was ons label een feit. Zo is Alexandra nu eenmaal, ze werkt graag stilletjes in haar hoek. Ook vandaag zal ik me niet snel bemoeien met de ontwerpen. Meestal weet ik ook niet of ze aan het tekenen is of niet, dan is het enkele weken stil en komt ze plots opdagen met een volledige collectie. Ik weet dat dit haar manier van werken is en vertrouw het volledig.”
De poging om Façon Jacmin in één woord te omschrijven, valt al snel in het water. Alexandra loopt het lijstje af: “Comfortabel, minimalistisch, simpele lijnen, denim. De basis van onze collecties zijn steeds tijdloze denim stukken, die we eventueel ook uitbrengen in andere kleuren en materialen zoals popeline of wit katoen. Ik haal veel inspiratie bij andere culturen, zowel wat stijl als techniek betreft, en probeer dat ook elk seizoen in mijn ontwerpen te verwerken. Zo werkten we voor de huidige collectie samen met twee Cambodjaanse ngo’s om bepaalde details, zoals de binnenkant van de kimono’s, te weven volgens de lokale traditie. De collectie van volgend seizoen is geïnspireerd op de geometrische vormen van artiest Serge Poliakoff én op islamitische tegels. Het motief dat ik daaruit ontwierp, zal op onze stukken geborduurd worden in Franse ateliers. Niet de Franse cultuur, maar wel haar main d’oeuvre wordt dus aangewend.”
Duurzaamheid is ook een pijler waarop Façon Jacmin berust. Door tijdloze stukken aan te bieden die de tand des tijds weerstaan, hopen de zussen de vicieuze fast fashion cirkel te doorbreken. De styling mogelijkheden zijn enorm en sommige ontwerpen, zoals de kimono’s, zijn omkeerbaar. Ook de materiaalkeuze verliep niet onbezonnen: denim is en blijft één van de meest vervuilende stoffen uit de textielindustrie, vooral omwille van de duizenden liters water die tijdens het kleurproces ervan worden verspild. Daarom halen Ségolène en Alexandra hun materiaal uit Japan, waar jeans op een traditionele en natuurlijke wijze wordt geweven en gekleurd. Dat laatste met behulp van de indigo plant. “Op termijn willen we nog duurzamer te werk gaan, maar eerst moeten we hier een gezonde groei teweeg brengen.”
Een voorzichtige, doch creatieve aanpak die eveneens het gebruik van het toerbusje verklaart. Ségolène: “De modewereld is intimiderend en erg competitief, als nieuw merk moet je de economische risico’s vermijden en ik zag het niet zitten meteen een eigen winkel te starten, noch mijn spullen te plaatsen bij andere winkels die er vervolgens mee doen wat ze willen. Het was voor mij belangrijk om het aantal tussenpersonen in de verkoop van Façon Jacmin te beperken, kwestie van een eerlijke en toegankelijke prijs te kunnen aanbieden. De enige oplossing in zo’n geval is directe verkoop, maar ik miste wat creativiteit. Toen kwam ik op het idee van een eigen busje, extreem handig want je neemt weinig risico en kan toch je label verkopen op de juiste plek op de juiste plaats. We staan twee zaterdagen per maand in de Nationalestraat in Antwerpen en twee zondagen op het Sint Katelijneplein in Brussel. Het is opvallend hoe positief mensen reageren op het concept. Dat het busje weinig comfort biedt, kan de klanten blijkbaar niet schelen, ze klimmen er met heel veel plezier in. Daarnaast rijden we ook naar privéverkopen, kan je ons rechtstreeks contacteren om een stuk te kopen òf natuurlijk via de webshop te werk gaan. We hebben de touwtjes stevig in handen en controleren het hele proces op deze manier van A tot Z.”
Een busje dat binnenkort trouwens een Frans vignet krijgt opgeplakt, het buitenland lonkt immers naar de zusjes Jacmin. Zo werden hun ontwerpen reeds gespot op collega-tweeling Ibeyi, het Frans-Cubaanse zangduo dat eerder verschillende Chanel shows inzong én te zien was in Beyoncé’s Lemonade. Of de samenwerking hen inspireerde om verder de celeb wereld te verkennen? “We streven niet bewust naar samenwerkingen met influencers, maar af en toe is er een klik met het universum van een artiest en dan gaan we ervoor. De zussen Ibeyi brengen ook een modern product met respect voor tradities, ze gaan back to the roots en hun authentieke muziek sprak ons aan. We denken er wel over na om ons busje straks op de modeweken te parkeren, je weet maar nooit wat dat oplevert!”
Over back to the roots gesproken, waar komt die obsessie voor blauw vandaan? “Onze moeder! Ze kleedde ons vroeger vaak in het blauw en die kleur is precies blijven plakken. Gelukkig deed ze niet mee aan identieke stylings voor haar tweelingdochters, alvast een moderamp waaraan we ontsnapt zijn …”
Voor meer blauwe pracht en denim praal, of om een stijlvolle aanvaring met de mobiele boetiek te regelen: snel je als de donder naar Façon Jacmin.