Elke zichzelf respecterende sweaterfreak zou in haar donzige stapeltje één of twee stukken met Valentine Witmeur label moeten hebben. De ontwerpster veroverde eerst de blogosfeer onder haar eigen naam, lanceerde vervolgens een tweedehands webshop en voegde twee jaar geleden het lijntje “knitwear designer” aan haar dynamieke CV toe. Sindsdien zijn haar grafische creaties favoriet bij elke Instagram- en koffieminnende koukleum.

Tijd voor een spelletje waarom-daarom met de Brusselse:

Waarom de sweater? “Mijn hoofdfocus ligt op België en laten we eerlijk zijn: hier draag je sweaters doodleuk 11 maanden per jaar. Ze zijn handig, comfy en hebben een hoog fashion gehalte: wat mij betreft zijn ze essentieel in je garderobe. Je kan ze een leven lang dragen, maar toch valt het me op dat mensen elk seizoen opnieuw nieuwe exemplaren in huis halen –je draagt ze zo vaak, dan kan je wel wat afwisseling gebruiken. De interesse was er dus, het leek me logisch op die vraag in te spelen.”

Waarom knitwear? “Je kan er alle kanten mee uit, het is comfy en warm én je kan er qua design veel mee spelen. Kleuren, lijnen, prints: eenzelfde model kan op tal van verschillende manieren worden gebracht. In het begin wilde ik wollen truien, jassen, mutsen, broeken en tal van verschillende modellen uitbrengen, maar ik besefte gaandeweg dat je je beter op één succesvol product concentreert en daarrond een sterk merk uitbouwt.”

Waarom onesize? “Alles komt bij mij in dezelfde maat, het equivalent van een 38. Dat is handig voor een beginnend label omdat de fabrieken er graag mee werken: als je ‘maar’ kleine oplages kan bestellen, maken ze liever één maat dan stof te ‘verkwisten’ aan een small, medium en large. Je moet natuurlijk een product hebben dat zich dit kan veroorloven, maar dat is bij mij wel het geval: mijn ontwerp is loose en kan je op verschillende vormen en maten stylen. Het zal zelden te krap zitten en als het te breed is, draai je gewoon de zoom naar binnen.”

valentine_witmeur_lab_sweaters_wol_knitwear_shop_brussel_6

Easy-peasy, one-size wollen sweaters dus, die Valentine in Portugal laat vervaardigen uit Italiaanse wol. “Er is tegenwoordig heel wat te doen rond ethische wol en de manier waarop het wordt geproduceerd. Daarom werk ik graag met betrouwbare Europese leveranciers, kwestie van mezelf ervan te verzekeren dat alles correct verloopt. Op termijn zou ik graag nog meer de nadruk leggen op die duurzaamheid, maar eerst moet ik als merk groeien en mijn organisatie verder ontwikkelen. Breien gebeurt machinaal en neen, zelf ga ik niet aan de slag met naald en wol! Ik teken, maak composities en bedenk hoe ik seizoen na seizoen hetzelfde model opnieuw kan invullen met nieuwe tinten, vormen, kleine details zoals een rits of uitgeknipte schouder. Het is niet zo dat ik thematisch te werk ga, het draait eerder om bepaalde kleurencomposities. Alles begint bij moodboards, waarna ik ga tekenen en uiteindelijk technische fiches opstel voor de productie. Dat laatste is eigenlijk bijna overbodig geworden, mijn producent kent het model ondertussen ook echt goed.”

Wat brengt de toekomst? “Sokken! Ik introduceer voorzichtig enkele nieuwe modellen in mijn lijn, zo zitten er sinds kort ook one size jurken in de collectie. Dat werkt goed, al blijft de sweater de hoofdfocus. Komende winter komen er ook dik gebreide kousen bij, ik ben benieuwd wat dat zal geven. Verder richt ik mijn blik nu ook meer op het buitenland. Ik heb geen eigen winkel, maar wel een webshop en ik mijn sweaters liggen in verschillende verkooppunten in België, maar ook in Spanje, Italië en de Verenigde Staten. Mijn label wordt verkocht op Moda Operandi en daarop zien we dat het vooral goed aanslaat bij het Franse en Amerikaanse publiek. Nu en dan worden er ook stukken besteld vanuit Japan, de Arabische Emiraten, Tunesië en Australië: ik stuur dan altijd een mailtje om te achterhalen hoe die verre markten tot bij ons zijn gekomen. Meestal blijkt dat wel via social media te zijn gebeurd. Een platform als Instagram is ongelooflijk belangrijk voor een klein label als het mijne, ik ben vòòr de officiële lancering ervan trouwens al beginnen teasen op social media, kwestie van meteen op een trouwe fanbase te kunnen rekenen.”

Nood aan meer wollen pracht in je Instagram feed én in je kleerkast? Shop je eigen stuk via Valentine Witmeur Lab.

valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop
valentine-witmeur-lab-knitwear-sweaters-designer-brussel-webshop

(Beeld: Saverice)