Wanneer Chanel voor het eerst in vijftien jaar een gloednieuw parfum op de markt brengt, is dat een big deal. En een big deal vraagt om een big party. En zo geschiedde. Oh, en nog het beste van al? Wij waren erbij.
Karl Lagerfeld had gisteren niet minder dan een topdag. En het moet gezegd, die van ons was ook niet verkeerd. ’s Ochtends showde het opperhoofd van Chanel zijn nieuwste couturecollectie een eerste keer aan een select publiek (aanwezig!), na de middag werd het hele spektakel nog eens netjes overgedaan voor een evenzeer select, maar net iets beroemder publiek. Onder meer Cara Delevingne, Pharrell Williams, Katy Perry, Julianne Moore en Tilda Swinton zakten af naar de Lichtstad om te zien welke ingenieus in elkaar gestoken couturestukken hangend over de schouders van nors kijkende meisjes door het Grand Palais zouden paraderen. Na afloop en twee staande ovaties mocht de ontwerper de ‘La Médaille Grand Vermeil de la Ville’ voor zijn toevoeging aan de reputatie van de stad in ontvangst nemen. Alsof dat allemaal nog niet genoeg was had de keizer die avond nog de lancering van een gloednieuw Chanel parfum op de agenda staan. Wij waren erbij en mochten de nieuwe geur in avant-première ontdekken.
Deze 10 feitjes geven we jullie graag mee…
1. De naam: Gabrielle. Heet hun nieuwste it-bag ook niet zo? Klopt. En is de naam van dit parfum dan misschien niet erg bijster origineel? Misschien hebt u een punt. Maar in Chanels defence: de persoonlijkheid en het levensverhaal van Gabrielle blijven een onuitputtelijke bron van inspiratie en…het bekt wel lekker. Bovendien, brengt ook niet elke popster* vroeg of laat een naar zichzelf genoemd album uit? (*Britney, Beyoncé, Aaliyah)
2. De fles: de vierkante fles oogt vertrouwd en valt zeker niet uit de toon naast de rest van de Chanel geurtjes. Als u nu denkt: ‘dan is het toch weer niet bijster origineel?’, dan bent u verkeerd. Het glas van het flacon is immers dunner dan ooit te voren. Hiermee breekt Chanel de traditie dat een luxeparfum in een zware flacon met dik glas moet zitten. Het huis wil net ‘de jus’ voor 100 procent op de voorgrond schuiven. Het heeft dan ook jaren gekost om dit technologisch hoogstandje met extra dunne wanden te ontwerpen. Zo zit de marloquette – de glasdruppel die gewoonlijk op de bodem van de flacon te zien is – naar buiten verplaatst en gepolijst.
3. De dop: de kleur van de matte lamé van het dopje houdt het midden tussen zilver en goud en is rechtstreeks geïnspireerd op de Haute Couture stoffen die bewaard worden in het Patrimonium van het huis.
-> klik op de volgende pagina om de geur te ontdekken