Colette, de beroemde concept store in Parijs, sluit op 20 december definitief de deuren. Dat melden oprichtster Colette Rousseaux en dochter Sarah Andelman via Instagram.
De iconische vijgengeur van Gidauvan zal binnenkort niet langer in het hoekpand in de Rue Saint-Honoré hangen want Colette sluit na twintig jaar de deuren. De winkel met een bonte verzameling van betaalbare gadgets, keukenaccessoires, peperdure designerstukken, coole streetwear, niche beautyproducten en lijvige koffietafelboelen, groeide uit tot een icoon in Parijs, een platform voor jonge, beloftevolle designers (onder meer Rodarte en Mary Katrantzou verkochten er hun eerste collecties) en was een favoriet van heel wat bekende sterren.
Naast een plek waar je unieke stukken op de kop kan tikken, bleek Colette de afgelopen jaren ook de uitgelezen plek voor product- en collectielanceringen en vonden er heel wat exclusieve events plaats. Karl Lagerfeld noemde het vorig jaar nog zijn favoriete winkel in de Lichtstad. “Je vindt er spullen die je nergens anders vindt. Ik hoop er horloges, telefoons en juwelen, alles eigenlijk. Eigenaars Colette en dochter Sarah bedachten een uniek concept, een dat je niet zomaar kan stopzetten.” En toch valt nu het doek over het project dat Colette Roussaux in 1997 begon en later samen met haar dochter Sarah Andelman runde. Het feit dat Colette het rustiger aan wil doen, ligt aan de basis van de drastische beslissing. Via Instagram laat de oprichtster weten dat Colette zonder Colette nu eenmaal niet mogelijk is.
Aanvaring
In 2013 had de winkel een aanvaring met Saint Laurent omdat er T-shirts met het opschrift ‘Ain’t Laurent Without Yves’ in de rekken hingen. Volgens het Franse huis berokkenden de kledingstukken het huis imagoschade en de professionele banden werden met het versturen van een brief definitief doorgeknipt. Toch is net dat modehuis dat zijn oog liet vallen op het beroemde pand met de witte gevel.
Geen verandering
De eigenaars benadrukken dat Colette zal vasthouden aan zijn vaste formule tot wanneer het doek definitief valt op 20 december. De winkel blijft zichzelf wekelijks vernieuwen en verrast tot de laatste snik met unieke samenwerkingen die ook online te verkrijgen zullen zijn. Of de webshop, goed voor 20 procent van de totale omzet, offline gehaald zal worden, is nog niet bekend.