- First things first: de eerste over de streep is steeds de winnaar. Je herkent hem meestal aan zijn euforisch gebrul en het feit dat hij beide armen in de lucht steekt.
- Het peleton is de grote groep met de meeste renners. Wanneer men het over een ontsnapping heeft, gaat het over een kleinere bende trappers die voor het peleton uitrijdt en een steeds grotere voorsprong maakt. De verzameling geklopte renners die achter de massa blijven rijden, worden de achterblijvers genoemd. Zij zijn van weinig belang voor het verder verloop van de koers.
- De meeste renners werken in teamverband: je hebt de kopman, de schaduwkopman (om die in geval van pech te vervangen) en de helpers. Die laatsten doen er alles aan om de (schaduw)kopman naar voren te drijven, terwijl hij toch zijn krachten kan sparen. Sommige helpers staan hen bij in het eerste deel van de koers, anderen hebben dan weer de taak een eventuele ontsnapping te begeleiden.
- Als je de koers live wil volgen, neem je best plaats in de nabijheid van een café: daar is de sfeer altijd het beste.
- De belangrijkste momenten van de koers zijn de eindspurt en aankomst –weet dus dat dìt geen goed moment is om te flirten, je prooi zal het je erg kwalijk nemen. Ook de kus van de bloemenmeisjes staat voor veel mannelijke fans voorop, wij stellen voor dat je nu juist héél hard begint te flirten…
- Vraag je je ook af waarom die eind”spurt” in het begin zo traag gaat? Dat komt omdat niemand als eerste de finale race wil inzetten: doe je dat wel, dan vang je alle wind voor je concurrenten op, wat extra uitputtend is. Daarom bluffen de renners altijd wat om elkaar uit hun tent te lokken.
Dit moet je weten… om niet af te gaan!