3. Gendergelijkheid en -vrijheid
Uiteraard is ook wat Beyoncé aantrekt van belang. De eerste reeks foto’s hebben weinig meer dan een slipje om het lijf, maar over de jurk die ze op het eerste officiële portret van Sir en Rumi Carter draagt, valt wel wat te vertellen. Die werd ontworpen door de Spaanse designer Alejandro Gómez Palomo. Die brengt onder de naam Paloma Spain mannencollecties die de heersende gendernormen uitdagen -met andere woorden: hij maakt jurken voor mannen. Eén daarvan sprong maanden geleden al in het oog van Queen Bé en haar stylisten. Ze vroegen hem op, maar lieten nooit weten wat er met het stuk zou gebeuren.
De designer ontdekte vorige week samen met de rest van de wereld wat ervan was geworden en deelt ondertussen zijn verhaal op Vogue.com: “De jurk is gemaakt uit vintage zijde die ik in de buurt van mijn thuisstad Cordoba scoorde. Het materiaal dateert ergens uit de jaren 50 of 60 en ik werd er meteen op verliefd, het is echt uniek en je zal er niet snel meer van vinden. Mijn ‘jurk’ ontwierp ik naar het evenbeeld van een dramatische bontjas: open aan de voorkant en met brede mouwen.” Het feit dat de foto die ondertussen miljoenen likes vergaarde precies zìjn werk tentoonstelt, is voor Palomo een ongeziene opportuniteit: “Voor de gemeenschap die ik vertegenwoordig is dit ongelooflijk belangrijk. We voelen ons in zekere zin ‘goedgekeurd’, alsof onze stem eindelijk ook gehoor krijgt.”
Conclusie van het verhaal: waar gewone stervelingen hun nieuwe spruiten verwelkomen met een schattig geboortekaartje en zakje doopbonen, wist Beyoncé samen met haar kersverse tweeling ook een pak sociale brandpunten én drie beloftevolle artiesten op de kaart te zetten. We doen niet graag aan verheerlijking, maar maken voor één keer een uitzondering: all hail Queen Bé!