Nieuw 100% Belgisch beautymerk Close Brussels wil zo dicht mogelijk bij de beautyfans staan. Q&A met Tineke Bracke en Charlotte Walckiers.
Close, het huismerk van Planet Parfum, kreeg onlangs een complete make-over en heet nu voluit Close Brussels. Het bestaande assortiment van make-uppenselen (overigens een heuse prijs-kwaliteit aanrader!) en oogschaduwpaletten blijft beschikbaar in de webshop maar is sinds vorige maand uitgebreid met een collectie nagellak en huidverzorgingsproducten. De vrolijke kleurtjes dragen al even vrolijke namen (zo heet de witte kleur ‘Jane Snow’) en ook de huidverzorgingsproducten onderscheiden zich met mooie verpakkingen en humoristische namen.
Hoewel het merk humor hoog in het vaandel draagt, is de inhoud van de flacons dan weer bloedserieus. Het 100 procent Belgische label kiest voor de beste ingrediënten en levert mooi geformuleerde producten aan schappelijke prijzen. ‘Betaalbare luxe’, noemen ze het zelf.
Q&A met Tineke Bracke en Charlotte Walckiers.
LEES OOK: 18 Belgische beautymerken
Jullie hebben elkaar leren kennen door samen te werken aan Close. Wat trok jullie aan in het merk in wording?
Charlotte Walckiers: “Het gevoel van vrijheid dat bij dit project heel centraal stond. We hebben onze creativiteit echt de vrije loop mogen laten. Bovendien konden we op zoek gaan naar het allerbeste voor de consument. Ook de Belgische toets vind ik super, want zo konden we veel humor verwerken in de lijn. Vroeger werkten we allebei voor grote namen binnen de cosmetica met heel strikte richtlijnen. We konden er meewerken aan prachtige projecten, maar zonder dat we er onze stempel op konden drukken. Hier konden we dat wel.”
Tineke Bracke: “Wat ik echt super vond, was om iets te kunnen creëren vanaf nul en om dan alle stukjes in elkaar te zien vallen. Door dat het project binnen Planet Parfum kadert, kregen we echt ‘the best of both worlds’. Enerzijds waren we vrij om te experimenteren, anderzijds waren we bij elke stap omringd door experts.”
Hoe werken jullie samen als duo?
C.W: “We zijn het niet altijd over alles eens, maar wanneer we er dan over praten, vinden we altijd wel een oplossing. We hebben vooral het geluk
dat we dezelfde zin voor humor delen. Wat ook belangrijk is, is dat we elkaar van in het begin hebben laten meekijken naar waar de ander mee bezig was, om onszelf nog net iets meer uit te dagen.”
De namen van de producten bevatten veel humor, maar ze geven tegelijk ook een goed beeld van waar ze voor dienen. Hebben jullie je soms afgevraagd hoe ver jullie mochten gaan?
C.W: “Het klopt dat we ons geamuseerd hebben met de namen, maar daar stopt het natuurlijk niet bij. We hebben ze vaak intern getest om te kijken welke aansloegen en tegelijk de boodschap goed overbrachten. Maar soms hebben we ons inderdaad wel eens laten gaan, ja…”
T.B: “Ik herinner mij nog ‘Ombre du concombre’, een cleanser die ‘Lavage qui rit’ heette en – dat was waarschijnlijk de ergste – een scrub voor het gezicht met als naam ‘Ça te prend la tête’… Maar over het algemeen hebben we het wel aanvaardbaar gehouden! We wouden zeker ook geen ‘private
jokes’ gebruiken waarmee alleen wij moeten lachen, maar basic Engels, makkelijk Frans uit liedjes of uit de omgangstaal en hier en daar wat Brussels. Humor en een knipoog dus, maar nog altijd met het accent op wat het product doet. De reden dat we ons zo veel humor konden veroorloven, is vooral omdat de kwaliteit van de producten zelf – hun textuur, hun samenstelling,… – zo hoog is.”
Jullie maken gewag van een zekere ‘Belgitude’. Wat houdt die voor jullie in?
T.B: “Humor, een no-nonsense kantje en een fashion-forward attitude.”
C.W: “Minimalisme: de pure kant van de Belgische mode, nooit té maar met de nadruk op het essentiële. Zelf een verhaal vertellen, niet zich iets
laten vertellen. Als er iemand is die die Belgitude echt uitstraalt, denk ik onmiddellijk aan Stromae. Zijn bijzondere look is één aspect, maar ook zijn
talent om zwaardere onderwerpen aan te raken op een lichte manier kent geen gelijke. Dat spreekt ons heel erg aan.
T.B: “Voor mij is het iemand die even innovatief is als een Oscar and the Wolf en even populair als een Stromae. Maar die populariteit gaat nooit ten
koste van kwaliteit.”
Jullie spreken over Close als een merk met waarden. Kan dat wel voor een cosmeticamerk?
C.W: “Natuurlijk hebben wij waarden: authenticiteit, vrouwelijkheid, nabijheid, durf en kwaliteit behoren daar onder andere toe. Authenticiteit komt terug in de pure look van de verpakkingen die alle nodige informatie bevatten. Vrouwelijkheid, want Close is een merk van vrouwen voor vrouwen, en natuurlijk sluiten wij niemand uit. Voor nabijheid zegt de naam van het merk het zelf. De reden dat we voor ‘Close’ kozen, is echt omdat we zo dicht mogelijk willen staan bij datgene waar vrouwen naar op zoek zijn. En wat durf betreft: wie de namen van onze producten leest, weet dat daar geen gebrek aan is.”
T.B: “Kwaliteit omdat we systematisch op zoek zijn gegaan naar de toegevoegde waarde, of dat nu een ingrediënt, een formule, een ritueel of een bepaalde weldoende aanpak is. Die weldaad komt ook tot uiting in de humor die in elk van onze producten verwerkt is. Het is in die zin echt een ingrediënt op zich. We willen al een glimlach brengen op het gezicht van vrouwen nog voordat ze het product geprobeerd hebben.”
Humor en schoonheid, zijn die woorden niet per definitie onverenigbaar?
C.W: “Dat denk ik niet, of in elk geval lijkt me dat toch steeds minder zo te zijn. Vandaag kan je een vrouw zijn met karakter, uitgesproken humor en tegelijk een verleidelijk temperament. Dat is niet tegenstrijdig, integendeel. De maatschappij evolueert en als we met Close aan die evolutie kunnen bijdragen, zijn we daar heel blij mee.”
Jullie zeggen dat Close zich inspireert op het allerbeste uit de cosmeticawereld. Hoe kunnen jullie daar zo zeker van zijn?
C.W: “Door het aantal kilometers dat we afgelegd hebben! Zodra we begonnen zijn aan dit project zijn we overal naartoe geweest. Europa, de Verenigde Staten en Azië ook natuurlijk. Voordat we echt rond de tafel zijn gaan zitten, zijn we zes maanden lang voortdurend van noord naar zuid en van oost naar west gegaan.”
T.B: “En dat doen we nu trouwens nog steeds!”
Wat mogen we jullie voor dit nieuwe merk toewensen?
T.B: “De oprichting van dit merk is eerst en vooral gepaard gegaan met de creatie van een eigen Close-wereld die heel open is en waar niemand geen schrik hoeft te hebben om zichzelf te zijn. Op dit moment zijn wij nog de enige twee bewoonsters van die wereld, maar we hopen dat veel andere vrouwen er binnenkort ook hun intrede zullen maken.”