De Amerikaanse modeketen American Apparel die in 2015 het faillissement aanvroeg, heeft opnieuw een webshop geopend. Tegen eind dit jaar wil het terug stevig in de markt staan.
Gildan Activewear, de Canadese producent die American Apparel voor 88 miljoen dollar opkocht, gaf meteen te kennen niet veel in de filialen van het label te zien. Dus sloten meer dan honderd winkels wereldwijd, ook die in de Antwerpse Kammenstraat, afgelopen jaar de deuren. Fans van de kleurrijke en hippe basics bleven verweesd achter. Maar niet getreurd: 'We're back --> to basics', zo staat op de website te lezen. Gildan bleef het label aan warenhuizen leveren, maar lanceerde nu dus ook opnieuw een webshop.
Made in USA Honduras
Je vindt er niet het volledige gamma, maar wel de bestsellers van de modeketen. T-shirts met V-hals, jeansshortjes en -rokjes, hoodies, kousen, etc. Wat dan met het 'Made in USA'/ sweatshop-free label dat veel klanten aan het merk bond? De fabrieken in Los Angeles waar American Apparel produceerde? Gildan blijft een capsulecollectie in de VS produceren, maar verhuist tevens een deel van de productie naar haar fabrieken in Centraal-Amerika, Honduras en Nicaragua.
'Stoort het als ik even masturbeer?'
American Apparel werd in 1989 door Dov Charney opgericht en kende zijn hoogdagen in het eerste decennium van de 21ste eeuw. De betaalbare, sweatshop-free basics vielen enorm in de smaak, maar schandalen bleven de modeketen achtervolgen. Zo waren de seksueel getinte, vaak bijna seksistische campagnes erg controversieel én werd Charney meer dan eens aangeklaagd en beschuldigd voor seksueel misbruik. Zo beschreef de Amerikaanse journaliste Claudine Ko hoe de CEO tijdens een interview zijn broek liet zakken en vroeg of het stoorde dat hij zich even aftrok.
Charney, die in 2014 al door de Raad van Bestuur als CEO werd weg gestemd, is overigens nog niet uitverteld. Ook hij probeert onder de naam 'Los Angeles Apparel' een vervolg aan American Apparel te breien.
De webshop van American Apparel verzend voorlopig enkel in Amerika, maar Gildan heeft grootse plannen. "We willen internationaal uitbreiden en denken dat dit echt groot kan worden", aldus de CEO.