Soms zit je kapper ook wel eens figuurlijk met de handen in het haar.
Van vettig haar of roos kijkt een beetje kapper niet op. “Dat hoort bij onze job, we wéten dat mensen naar hier komen om hun haar er beter uit te laten zien.” Daar hoef je bij je volgende bezoek al niet mee in te zitten. Waar je als klant echter wél rekening mee kan houden, lijsten we hier – na anonieme getuigenissen van verschillende kappers – voor jullie op.
1. Zit stil
Het lijkt logisch dat de kappersstoel niet meteen de ideale plek is om de Marie Louise uit te voeren of aan het headbangen te slaan en toch onderschatten heel wat klanten het belang van een stabiel hoofd. “Je zou ervan verschieten hoeveel mensen heen en weer wiebelen waardoor recht knippen een serieuze uitdaging wordt. Praat ook zeker altijd met ons via de spiegel in plaats van je hoofd naar ons te draaien” Doe je kapper en je kapsel dus een plezier en…zit stil.
Hulp nodig bij het stilzitten? Bekijk deze ontspannende video, met de groetjes van de ELLE redactie…
2. Wees geen betweter
Ja, je hebt afgelopen weekend tien kapseltutorials gekeken, maar dat maakt van jou nog steeds geen expert. Heb dus vertrouwen in je kapper en zijn of haar kennis. “Advies geven is deel van onze job maar wanneer mensen denken dat ze het beter weten, botsen we vaak op een muur. Het is dan ook beter dat de klant zijn of haar probleem of wens op tafel legt en we samen naar een oplossing zoeken. Maar als we zeggen dat een bepaalde kleur of look niet kan, dan is dat ook zo.”
3. Wees eerlijk
“Er zijn best veel mensen die niet durven toegeven dat ze hun haar zelf gekleurd of geknipt hebben. Guess what: wij zien dat toch. Bovendien is het voor ons echt belangrijk om te weten of het haar al dan niet gekleurd is, zodat we nadien de juiste kleuring kunnen aanbrengen. Wees dus altijd eerlijk over wat je met je haar hebt gedaan, wij zijn er om eventuele misstappen te corrigeren.”
4. Fixeer je niet op een foto
Boeken met voorbeeldkapsels behoren vergoed tot het verleden, tegenwoordig haalt iedereen de screenshots van wenskapsels– en kleuren boven. Blijf flexibel. “Er is op zich niets verkeerd met mensen die weten wat ze willen. Maar staar je niet blind op een foto want het kapsel of de kleur die jij leuk vindt, past misschien niet helemaal bij jouw gezicht of stijl. Laat inspiratiekapsels niet meer dan een leidraad zijn.”
5. Wees realistisch
Rome was niet op een dag gebouwd en een brunette transformeer je niet op één dag in een blondine. “Ontkleuren, en zeker als je van heel donker naar heel licht wil gaan, neemt best wat tijd in beslag. Er zijn vaak meerdere bezoekjes aan het nodig om het gewenste resultaat te krijgen.” Sorry.
6. Wees chill over de puntjes
Feit: een kapper knipt altijd meer van je puntjes dat je zou willen. Dat doet ie niet om jou te irriteren, wel omdat zijn of haar getraind oog ziet hoeveel centimeters er op de grond moeten vallen voor je haar weer helemaal gezond is. Het is maar haar, het groeit terug, flip dus niet over die extra centimeter.
7. Neem je tijd
Kleuren, wassen, knippen en stylen neemt best wat tijd in beslag, zeker op drukke dagen. Hou daar dus rekening mee. “Wij willen dat onze klanten genieten van hun bezoek aan het salon. Wanneer iemand opgejaagd in de stoel zit, is dat voor niemand aangenaam.”
8. Blijf van je haar
Het is soms moeilijk te weerstaan maar blijf van je haar wanneer de kapper je lokken onder handen neemt. “Het is heel erg vervelend wanneer ik het haar in verschillende lokken onderverdeel om het zo goed mogelijk te kunnen knippen en de klant achteloos snel even met de handen door het haar gaat, waardoor ik opnieuw kan beginnen.” Wacht dus tot je kapper de spiegel achter je hoofd houdt voor je kan gaan schudden en woelen.
9. Twee laagjes bestaan niet
Je wil een luchtig laagjes kapsel en dat is prima maar zeg niet ‘knip het maar in twee laagjes’, want dat bestaat niet. “Een opgeknipt laagjeskapsel telt minstens drie lagen, maar om de een of andere reden is dat voor veel vrouwen een laag te veel. Ik moet ze dan teleurstellen, een kapsel met twee lagen is not a thing.”
10. Hou het beschaafd
“In het kapsalon waar ik vroeger werkte, gebeurde het wel eens dat iemand in de kappersstoel gemene of racistische uitspraken deed. Dat was altijd enorm gênant, zeker als er ook andere klanten in het kapsalon waren. Ik vind het geen probleem om een praatje met de klanten te maken maar blijf beschaafd en hou politieke en racistische uitspraken voor jezelf.”
Wil je de relatie met je kapper nog beter maken? Zorg dat je tijdig in zijn stoel neerploft… ontdek hier hoe vaak jij naar de kapper moet, afhankelijk van jouw type haar.
Meer inside tips van professionele kappers? Deze expert geeft zijn eerlijke mening over de populairste hair hacks die je online vindt: