7 nieuwe luchtjes om het najaar welriekend in te zetten.
Het einde van de zomer is in zicht en ja, dat is een trieste zaak maar laten we de zaken positief bekijken. Een nieuw seizoen betekent immers ook nieuwe beautylanceringen en rond september krijgen we misschien wel de mooiste nieuwigheden van het jaar voorgeschoteld. Back to school voor de een, back to testen, smeren, stiften, lakken en ruiken voor de andere. (guilty as charged)
Binnenkort lees je op ELLE.be alles over de beautylanceringen waar wij op de redactie het wildst van werken (tipje van de sluiter: een bubbelend masker en lippenstiften met drie kleurtjes) maar vandaag stellen we graag een aantal parfums voor die wij het ruiken waard vinden. De geur van zonnecrème, vers gemaaid gras en zwoele zomeravond is niet te evenaren, maar deze (najaars)parfums komen aardig in de buurt.
Gabrielle, Chanel
Wie deze website een beetje volgt of het septembernummer van ELLE België al in huis heeft gehaald (indien niet, doen!), las vast al dat we de eer en het genoegen hadden om Chanels nieuwste parfum in avant première te ontdekken in Parijs. Een werkgerelateerd tripje om niet snel te vergeten. (waarom? Lees hier het verslag) Chanels laatste geurwapenfeit is dan ook niet niets, 'Gabrielle' is de eerste grote parfumlancering voor het Franse huis sinds Chance (2002) en het begin van een compleet nieuwe franchise binnen de parfumafdeling. In tegenstelling tot de meeste geuren van het huis werd Gabrielle een écht bloemenparfum. Hiervoor stelde parfumeur Olivier Polge een witte droombloem samen aan de hand van bestaande bloemen zoals ylang ylang, oranjebloesem, jasmijn en tuberoos die al jaren in zijn composities opduiken. De geur is toegankelijk, niet te overheersend en zal ongetwijfeld een breed publiek aanspreken. Een allemansvriend in een flesje.
Gabrielle Eau de Parfum van Chanel, vanaf 103 euro (50 ml). Nu verkrijgbaar in de parfumerie en via www.chanel.com
Gucci Bloom
Sinds hij aan het roer bij Gucci staat, bracht Alessandro Michele ons al dozijnen prachtige jurken, komische verkeerd gespelde statement (Guccy) truien en een glitter bodysuit waar we ons toch graag één keer in zouden wurmen. De man die sinds enkele seizoen een eclectische, kleurrijke wind door het huis blaast, laat dit najaar ook een eerste parfum op de wereld los. ‘Ik wilde een rijk parfum van witte bloemen, een gedurfde geur die je meeneemt naar een grenzeloze tuin vol bloemen en planten, een tuin die een boeket van overvloed biedt. Een tuin zo mooi als vrouwen zelf: kleurrijk, wild en divers. GUCCI BLOOM geurt
zoals deze tuin en voert je mee naar zo’n denkbeeldige plek,’ aldus Alessandro Michele. Iets concreter: de gebottelde bloementuin van Michele en parfumeur Alberto Morillas ruikt naar tuberoos, jasmijn en noten Chinese kamperfoelie (nog nooit in een parfum gebruikt).
Het volledige interview met Dakota Johnson, één van de drie gezichten van het parfum, lees je in het septembernummer van ELLE België.
Gucci Bloom Eau de Parfum, vanaf 89 euro (50ml). Nu verkrijgbaar bij de parfumerie
Obsessed, Calvin Klein
In de jaren 90 waren we geobsedeerd door 'Obsession' (en deze andere parfums) en Kate Moss, meer dan twintig jaar later is er eigenlijk weinig veranderd. Beide Calvin Klein iconen spreken nog steeds tot de verbeelding en worden nu onze eigenste Raf Simons aan het hoofd van het Amerikaanse label staat nieuw leven ingeblazen.
'Obsessed' is een oosterse, aromatische en groene herontdekking van de iconische geur en is opgebouwd met witte lavendel, romige musk en paarse salie. De geur is gloednieuw maar in de bijhorende campagnebeelden bleef de tijd stilstaan. Omdat het origineel niet te overtreffen valt, gebruikt Calvin Klein ook voor deze parfumlanceringen de iconische beelden van de 18-jarige Kate Moss, gefotografeerd door haar toenmalige vriend Mario Sorrenti. De liefde bleef niet duren, maar het resultaat van hun intieme fotoshoot schept nu ook voor de nieuwe generatie een beeld van obsessie, sensualiteit en puurheid. We're obsessed.
Obsessed for Women van Calvin Klein, vanaf 69 euro (50ml)
Girl of Now, Elie Saab
Onze ultieme wensjurk: een sprookjesachtige vloerlange creatie van Elie Saab. Tot een winnend loterijticketje of een vrijgevige suikertante die droom in vervulling kan laten gaan, moeten 'Girl of Now' met couturedromen zich tevreden stellen met een parfum van het huis. Het nieuwe geurtje is net als de voorgangers opgebouwd rond een oranjebloesem-patchoeli akkoord maar verrast door bittere amandel. Peer en mandarijn zorgen voor een 'sparkle', net zoals de borduursels op de adembenemende jurken.
Girl of Now van Elie Saab, vanaf 85 (50ml)
Tuxedo - Le Vestiaire des Parfums, Yves Saint Laurent
Inspiratie voor een parfum hangt soms in de lucht, of soms gewoon in je kast. Alle vijf geuren uit 'Le Vestiaire des Parfums' collectie zijn gebaseerd op een iconisch kledingstuk uit het rijke archief van Yves Saint Laurent. Parfumeur Juliette Karagueuzoglou liet zich inspireren door honderden archiefbeelden en componeerde Tuxedo, een nichegeur gebaseerd op 'le smoking' die de huid als het ware aankleedt. Deze geur met matte structuur van patchoeli wordt verhelderd door kruiden. Voor de echte kenners: ja, het klopt dat deze parfums al sinds 2015 bestaan, maar de geurgarderobe is nu pas ook in ons land verkrijgbaar.
Nog te ontdekken in deze collectie: 'Caban', 'Caftan', 'Saharienne' en onze persoonlijke favoriet 'Trench'
Le Vestiaire Tuxedo, 250 euro. Vanaf september verkrijgbaar bij Galeria Inno (Antwerpen, Brussel)
Twilly d’Hermès
Parfumeur Christine Nagel liet zich voor haar nieuwste wapenfeit inspireren door de geheimzinnige wereld van meisjes. Twilly verbindt frisheid, mysterie en houdt door een combinatie van gember, tuberoos en sandelhout. Het resultaat is een prikkelend, zonnig en teder meisjesparfum.
Miss Dior, Dior
Zeventig jaar nadat Christian Dior de eerste versie van Miss Dior aan de wereld schonk, herinterpreteert parfumeur François Demachy de iconische geur die voor altijd met het begin van het modehuis verbonden is. Anno 2017 kent Miss Dior meer nuance maar het bloemenboeket ruikt nog steeds herkenbaar. Turkse damascusroos zorgt voor een sexy toets, de honingachtige geur van de meiroos draagt het parfum. Citrusnoten van bloedsinaasappel en bergamot laten het parfum sprankelen. Een parfum als silhouet van de hedendaagse en hartstochtelijke Miss Dior.
Miss Dior Eau de Parfum, vanaf 72,70 euro (30ml) Nu verkrijgbaar in de parfumerie