De Britse Alexa Chung is een slasher van formaat: celeb-model/top-influencer/presentatrice/fotografie-assistente/muze én producer. En nu brengt ze haar eigen kledinglijn uit: Alexachung. Tijd voor een belletje, vlak voor de nieuwe collectie in de rekken hangt.
De salopet, de loafer, de bloes met rushes, in pyjama de straat op… Allemaal modetrends die Alexa Chung als eerste zag aankomen. Nog voor er sprake was van de Gigi’s en de Kendalls, in het pre-Instagramtijdperk, was Chung een real life influencer. Ironisch, want ze houdt niet van trends. Dat ze eerder dit jaar besloot om zelf te gaan ontwerpen, komt niet uit de lucht gevallen: ze bracht al gast- en capsulecollecties uit bij Superga, AG Jeans en Marks & Spencer. Haar eigen lijn is ‘niet-trendgevoelig’. De eerste editie werd eerder dit jaar warm onthaald en in september komt de opvolger uit. We bellen haar even om te kijken hoe het met haar zenuwen gesteld is.
ELLE: Hey Alexa! Giiirl! Je werkt al zo lang in de mode, hoe spannend is het om je eigen merk uit de grond te stampen?
Alexa Chung: “Zwijg mij ervan! Als mensen er niks aan vinden, verlies ik mijn job én gezicht! Wat zou jíj ervan vinden als je een artikel schreef dat je lezers kut vinden?”
ELLE: Tja… Kut. Maar met al je ervaring en je volgers moet je kledinglijn wel een succes worden, toch?
Alexa: “Dat hoop ik, want ik neem mijn werk echt serieus. Ik ben geen eendagsvlieg! Ik wil dat mijn ontwerpen de tand des tijds doorstaan. Ik heb – hopelijk – genoeg ervaring om dit te doen slagen. Ik heb in alle mogelijke takken van de modewereld gewerkt: als model, stylist, assistent, art director… Het enige wat er nog overbleef, was zelf ontwerpen. Het was een grote stap waar ik lang over heb nagedacht, maar ik werk samen met een groot team. Dat stelt me op mijn gemak.”