ELLE: Waarom ben je mee op de ‘see now buy now’-kar gesprongen? Toch niet omdat het trendy is?

Alexa: “Het is frustrerend dat je de stukken die je op fashion week ziet niet meteen kan kopen. Voor mij was het een logische keuze en veel huizen denken er tegenwoordig hetzelfde over. Mijn kleding leent zich er perfect toe. Het zijn geen catwalkstukken, mijn ontwerpen gaan de modewereld niet op zijn grondvesten doen daveren, maar ze gaan je garderobe wel een upgrade geven.”

ELLE: Je wil vier collecties per jaar uitbrengen. Is dat ten tijde van slow fashion niet uitzonderlijk veel?

Alexa: “Ik geef toe dat ik niet wist waar ik aan begon, maar ik heb een geweldige managing director die ik blindelings vertrouw. Vier collecties per jaar is ons businessplan. Afhankelijk van hoe het draait, kan dit nog aangepast worden. Misschien maak ik binnenkort drie collecties per jaar, misschien één, misschien wel zeven. Dat past bij mijn persoonlijkheid, ik raak gauw uitgekeken op de dingen. Ik werk ook graag snel. Bovendien kijk ik niet naar wat andere merken doen. Muzikanten brengen ook albums uit wanneer het hen past, niet wanneer andere bands met iets nieuws op de proppen komen. Toch?”

ELLE: Je neemt veel hooi op je vork. Ontwerpen, schrijven, poseren, presenteren… Hoe krijg je het voor mekaar?

Alexa: “Ik heb me het laatste jaar enkel met mijn kledinglijn beziggehouden. Het lijkt alsof ik omnipresent ben door campagnes en programma’s, maar die zijn allemaal opgenomen vóór 2016. Ik heb ervoor gezorgd dat al mijn andere projecten op hun einde liepen, zodat ik alle tijd zou hebben.”

alexa chung alexachung fashion trend shopping collectie